Miliardy na paliwo ze stacji przy sklepach

130 sklepowych stacji paliw sprzedało paliwo za 3,7 mld zł

Publikacja: 17.06.2010 04:12

130 sklepowych stacji paliw sprzedało paliwo za 3,7 mld zł

130 sklepowych stacji paliw sprzedało paliwo za 3,7 mld zł

Foto: Fotorzepa, Jakub Kamiński

Nieoczekiwanym wiceliderem tego rynku w ubiegłym roku została sieć Intermarche, która właśnie uruchomiła trzy kolejne stacje. Łącznie ma ich teraz 27 i o jedną placówkę przeskoczyła dotychczasowego wicelidera rynku Tesco.

– Do końca roku uruchomimy co najmniej trzy stacje. Dzięki otwieraniu tego typu placówek chcemy przede wszystkim powiększyć wachlarz oferowanych usług dla dotychczasowych klientów. To również sposób na pozyskanie nowych – mówi „Rz” Bartłomiej Tarłowski, rzecznik grupy Muszkieterów, która prowadzi w Polsce sieć Intermarche.

Sieć ma już 147 sklepów i – jak podkreślają władze grupy – docelowo stacje mają działać przy wszystkich placówkach, jeśli tylko wielkość działki będzie na to pozwalała. Stacje paliw budowane przy sklepach w ostatnich latach sukcesywnie podbijają rynek. Jak podaje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) w Polsce na koniec 2009 r. było ich już 130 i choć w porównaniu z liczbą otwarć w 2008 r. tempo rozwoju nieco spowolniło, to jest to i tak coraz bardziej liczący się gracz na rynku sprzedaży paliw. Jeśli chodzi o ich udział w liczbie stacji benzynowych (których ilość regularnie spada), to ogółem jest to wciąż tylko 1,9 proc., ale pod względem wartości sprzedaży ich znaczenie jest dużo większe.

– Stacje przy sklepach kontrolują 4 – 5 proc. sprzedaży paliw w Polsce. Udział jest stabilny, ale ponieważ konsumpcja paliw rośnie, ich znaczenie także jest coraz większe – mówi Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw POPiHN. Z wyliczeń „Rz” wynika, że przy takim udziale wartość sprzedaży paliw na marketowych stacjach w ub.r. wyniosła ok. 3,7 mld zł.

Stacje przy sklepach oferują paliwo tańsze nawet o 20 – 30 groszy na litrze. Sieci nie muszą na nim zarabiać, to dla nich jeden ze sposobów na przyciągnięcie klientów, którzy przy okazji robią zakupy. Dlatego większość pozostałych sieci sukcesywnie uruchamia kolejne stacje. – W tym roku finansowym planujemy otworzyć dwie, ale nie są jeszcze przesądzone lokalizacje – mówi Michał Sikora, rzecznik Tesco Polska.

– Otworzymy jedną stację, ruszy w czwartym kwartale w Gliwicach – dodaje Dorota Patejko, rzecznik Auchan Polska.

Liderem rynku z 44 placówkami jest sieć Carrefour, ale w tym roku nie planuje otwierania kolejnych stacji.

Nieoczekiwanym wiceliderem tego rynku w ubiegłym roku została sieć Intermarche, która właśnie uruchomiła trzy kolejne stacje. Łącznie ma ich teraz 27 i o jedną placówkę przeskoczyła dotychczasowego wicelidera rynku Tesco.

– Do końca roku uruchomimy co najmniej trzy stacje. Dzięki otwieraniu tego typu placówek chcemy przede wszystkim powiększyć wachlarz oferowanych usług dla dotychczasowych klientów. To również sposób na pozyskanie nowych – mówi „Rz” Bartłomiej Tarłowski, rzecznik grupy Muszkieterów, która prowadzi w Polsce sieć Intermarche.

Patronat Rzeczpospolitej
Naukowcy też zadbają o bezpieczeństwo polskiego przemysłu obronnego
Ekonomia
E-Doręczenia: cyfrowa przyszłość listów poleconych
Patronat Rzeczpospolitej
Silna gospodarka da Polsce bezpieczeństwo
Ekonomia
Sektor farmaceutyczny pod finansową presją ustawy o KSC
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Ekonomia
Cyberprzestępczy biznes coraz bardziej profesjonalny. Jak ochronić firmę