Ponad dziewięciu na dziesięciu polskich pracodawców finansuje prywatne usługi medyczne dla pracowników. Wydatki na ten cel wzrosły w zeszłym roku o 3,3 proc. – ocenia firma doradcza Mercer w swym najnowszym raporcie o prozdrowotnych benefitach w Europie.
Raport przygotowany na podstawie badania 556 przedsiębiorstw z 14 państw kontynentu wykazał, że firmowe wydatki na pracownicze świadczenia medyczne zwiększyły się w skali Europy średnio o 3,3 proc.
– Rządy przenoszą koszty ochrony zdrowia na pracodawców i pracowników w formie wyższych podatków, obniżenia ulg podatkowych, wyższych kosztów świadczeń czy ograniczania świadczeń z publicznej służby zdrowia – ocenia Krzysztof Nowak z zarządu Mercera.
W Polsce głównym powodem zwiększenia firmowych wydatków była inflacja medyczna, czyli wzrost kosztów leczenia i lekarstw. Ale wpływ ma też rosnące wykorzystanie usług medycznych m.in. w związku ze starzeniem się społeczeństw, oraz postęp medycyny (coraz bardziej złożone i kosztowne terapie). Jak wynika z raportu, najmniejszy wzrost wydatków na świadczenia zdrowotne odczuli pracodawcy w Niemczech i Czechach (niespełna 2 proc.), gdzie dzięki hojnym publicznym systemom ochrony zdrowia firmy częściej finansują profilaktykę niż leczenie.
Z kolei rekordzistami wzrostu firmowych wydatków medycznych (o prawie 5 proc.) były Irlandia i Wielka Brytania. Mimo rosnących kosztów firmy nie rezygnują z prywatnej opieki medycznej, która jest najbardziej popularnym pracowniczym benefitem. W skali Europy oferuje ją 84 proc. pracodawców, a w Polsce aż 91 proc. Nic dziwnego, skoro ponad siedem na dziesięć firm przyznaje, że opieka medyczna zwiększa atrakcyjność pracodawcy (pomaga przyciągnąć i utrzymać talenty) i poprawia produktywność. – Większość pracodawców niechętnie podchodzi do ograniczania uprawnień z zakresu ochrony zdrowia czy do przeniesienia większych kosztów na pracownika. Aby obniżyć koszty działalności firmy zazwyczaj koncentrują się na negocjacjach z dostawcami, poprawie zarządzania planem ochrony zdrowia czy na jego monitorowaniu – podkreśla konsultant Mercera Kamil Skowera.