Nielegalne praktyki koncernów energetycznych

Wybór dostawcy jest możliwy od 2007 r., ale wciąż niewiele firm z tego korzysta. Koncerny energetyczne utrudniają proces, jak tylko mogą. Skargi trafiły już do URE, UOKiK i prokuratury

Publikacja: 28.03.2011 01:01

Nielegalne praktyki koncernów energetycznych

Foto: Fotorzepa, dp Dominik Pisarek

Od lipca 2007 roku każda firma czy odbiorca indywidualny może zmienić dostawcę prądu. W niektórych przypadkach wiąże się to ze sporymi oszczędnościami, jednak wciąż bardzo trudno skorzystać z takiej możliwości. Rz dotarła do pism, jakie koncerny energetyczne wysyłają do klientów, którzy chcą zmienić dostawcę. Procedury są maksymalnie wydłużane – zawsze okazuje się, że podpisy na dokumentach są nieczytelne. Wymagana jest też np. pieczątka firmy rozwiązującej umowę, choć zgodnie z prawem takiego obowiązku nie ma lub aktualny odpis KRS. Nawet jeśli umowę udaje się rozwiązać, to klient dostaje dalej faktury od starego dostawcy jak i od nowego. – Regularnie się nas informuje, że w każdej chwili możemy mieć wyłączony prąd, co nie jest prawdą – mówi prezes firmy, która chciała zmienić dostawcę prądu.

- Problem jest poważny, RWE odrzuca ponad połowę wniosków od klientów, którzy chcą skorzystać z naszych usług. Argumenty są podobne w przypadku wszystkich firm energetycznych. Złożyliśmy już doniesienia do URE i UOKiK, będziemy także dochodzić naszych praw na drodze sądowej - mówi Paweł Owczarski, prezes firmy Energia dla Firm.

Z danych Urzędu Regulacji Energetyki wynika, że faktycznie liczba firm zmieniających dostawcę prądu szybko rośnie, ale wciąż jest ich jedynie kilka tysięcy czyli maksymalnie 0,5 proc. rynku.

Największe firmy energetyczne przyznają, że rośnie konkurencja o największych odbiorców prądu. Ze względu na to w największych przetargach na sprzedaż marże bywają już bliskie zera, ale energetyka nadal walczy, by zyskać lojalnych klientów.

- Podpisaliśmy już umowy z ponad 6 tys. klientów, ale takie podejście jest dla nas poważnym problemem. Firmy energetyczne są zawalone wnioskami, procedury trwaja nawet po kilka miesięcy i są jeszcze specjalnie przedłużane -  dodaje Paweł Owczarski.

- Takie przypadki zdarzają się, w szczególności w przypadkach kiedy właścicielem układu pomiarowego był klient z tzw. grupy przyłączeniowej III-duzi odbiorcy. Chodzi nie tylko o zmianę sprzedawcy. Praktyki monopolistyczne pojawiają się nawet na etapie zmiany parametrów zakupowych energii czy składanych reklamacji. Szczególnie wtedy kiedy zagraża do interesom grup energetycznych – mówi Robert Cebula z firmy doradczej Energy Partners.

Zdaniem koncernów wszystko jest w porządku. - Jesteśmy zaskoczeni zarzutami, zawsze stosujemy się do obowiązujących przepisów prawa. Wypowiedzenia złożone w imieniu klientów przez tę firmę EdF zawierały niestety istotne braki formalne, takie jak niezgodne z umowa terminy i okresy wypowiedzenia , co uniemożliwiło nam potwierdzenie wypowiedzenia umów – mówi Iwona Jarzębska, dyrektor komunikacji RWE Polska.

Jednak URE przyznaje, że jest problem. - Trafiają do nas skargi od odbiorców oraz informacje dotyczące problemów ze zmianą sprzedawcy prądu. Każdorazowo dokładnie przyglądamy się takim niepokojącym sytuacjom – mówi Agnieszka Głośniewska, rzecznik Urzędu, który już interweniował w tego typu sprawach.

Dwa lata temu firma Karbonia PL chciała zmienić sprzedawcę z Vattenfall na Kopex, który także świadczy takie usługi. Vattenfall otrzymał nową umowę, ale wciąż zaprzeczał, że stara w której widniał jako sprzedawca została rozwiązana. URE zaangażował się w sprawę, którą udało się rozwiązać polubownie, ale zdażyło się już nakładanie kar za taki proceder.

Pośrednicy na rynku sprzedaży energii interweniują także w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Dla nas ten rynek jest bardzo interesujący. Teraz badamy też wątki konsumenckie, najpóźniej w maju zaprezentujemy raport o ochronie konsumentów na rynku energii. Sprawdzamy choćby procedurę zmiany dostawcy, wzorców umów czy innego typu praktyk – mówi Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes UOKiK.

Najwidoczniej w przypadku tego rynku powtarza się scenariusz z branży telekomunikacyjnej. Gdy klienci dostali możliwość przeniesienia numeru do innej firmy oczywiście także im to utrudniano. - Abonenci najczęściej skarżyli się na długi czas realizacji tego uprawnienia. Przed wejściem w życie rozporządzenia ministra infrastruktury w czerwcu 2009 r. zdarzało się, że przeniesienie numeru trwało nawet kilka tygodni. Po liberalizacji rynku był wysyp nowych skarg świadczący o tym, że operatorzy niezbyt chętnie stosowali się do nowych reguł – mówi Piotr Dziubak, rzecznik prasowy Urzędu Komunikacji Elektronicznej.

Obecnie skarg jest znacznie mnie, ale po drodze sporo firm musiało za takie praktyki zapłacić kary. Netia w maju 2009 r. dostała 300 tys. zł, w lipcu 2010 r. Polska Telefonia Cyfrowa 69 tys. zł zaś Polkomtel 510 tys. zł.

Na razie niewielu odbiorców indywidualnych zdecydowało się na zmianę dostawcy prądu, jednak gdy dojdzie do uwolnienia cen wielu zainteresuje się taką możliwością. Wtedy firmy zostaną zasypane wnioskami, z których realizacją nie radzą sobie już dzisiaj.

Od lipca 2007 roku każda firma czy odbiorca indywidualny może zmienić dostawcę prądu. W niektórych przypadkach wiąże się to ze sporymi oszczędnościami, jednak wciąż bardzo trudno skorzystać z takiej możliwości. Rz dotarła do pism, jakie koncerny energetyczne wysyłają do klientów, którzy chcą zmienić dostawcę. Procedury są maksymalnie wydłużane – zawsze okazuje się, że podpisy na dokumentach są nieczytelne. Wymagana jest też np. pieczątka firmy rozwiązującej umowę, choć zgodnie z prawem takiego obowiązku nie ma lub aktualny odpis KRS. Nawet jeśli umowę udaje się rozwiązać, to klient dostaje dalej faktury od starego dostawcy jak i od nowego. – Regularnie się nas informuje, że w każdej chwili możemy mieć wyłączony prąd, co nie jest prawdą – mówi prezes firmy, która chciała zmienić dostawcę prądu.

Pozostało 82% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy