– Choć wpływy platform satelitarnych będą rosły, tempo będzie mniejsze niż w ostatnich latach. W poprzednich latach spora część wzrostu przychodów tego sektora generowana była przez wprowadzenie kolejnych usług premium. W przyszłości rosnąca konkurencja ze strony tańszych ofert negatywnie wpłynie na średni przychód z jednego abonenta w branży (ARPU) i w ten sposób ograniczy wzrosty – komentuje w raporcie Adam Thomas, szef działu badań mediów w Informie.
Wspomnianymi wyżej tańszymi usługami mogą być m.in. płatne internetowe serwisy wideo, gdzie za dostęp do popularnych filmów, seriali i programów telewizyjnych płaci się niejednokrotnie znacznie mniej niż u operatora satelitarnego. Choć oferty operatorów satelitarnych są bogatsze w dodatkowe usługi część widzów wybiera jednak internet. Wpływy operatorów satelitarnych na rynku europejskim wyniosą w tym roku 18,2 mld dol. (zdecydowana większość z nich działa w Europie Zachodniej, która wygeneruje 14,3 mld dol. z tej kwoty), w przyszłym sięgną 18,8 mld dol., a za cztery lata dobiją do 20,5 mld dol. – wynika z przewidywań InformaTelecoms&Media.
Likwidacja przez operatorów usług premium z powodu konkurencji ze strony Internetu, to na razie ledwie zarysowujący się trend. W badaniu instytutu Chadwick Martin Bailey wyszło, że w USA już 16 proc. użytkowników szerokopasmowego internetu, którzy mają wykupiony dostęp do płatnej telewizji, w ciągu roku planuje zmigrować na tańsze oferty swoich operatorów. Największa grupa spośród nich (34 proc.) zrezygnuje z dekodera HD i wróci do oglądania kanałów w standardowej rozdzielczości.
Przychody platform satelitarnych w Europie, 2011-2016
(w mln dolarów)