Co zadecydowało o wyborze akcji spółek z sektora motoryzacyjnego? Dlaczego bank zdecydował się na papiery akurat tych czterech koncernów?
Odpowiada Piotr Wiśniewski, dyrektor Biura Produktów Inwestycyjnych w PKO BP:
Aktywem bazowym jest koszyk akcji czterech spółek motoryzacyjnych, które są firmami o zasięgu globalnym. Spółki te to znani producenci pojazdów, właściciele popularnych i rozpoznawanych na całym świecie marek, adresowanych zarówno do masowego, specjalistycznego, jak i elitarnego nabywcy.
Grupa Volkswagen to m.in. takie marki jak Volkswagen, Seat, Skoda, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley. Grupa Toyota ma z kolei takie marki jak m.in. Toyota, Lexus, Daihatsu, Prius. Grupa BMW oferuje na przykład BMW, Mini, Rolls-Royce. Natomiast Grupa Hyundai jest znana na rynku dzięki takim markom jak Hyundai oraz Kia.
Spółki wchodzące w skład koszyka zyskały pozytywne rekomendacje światowych banków inwestycyjnych. Przeważają rekomendacje „kupuj" oraz „trzymaj".
Koncerny te oceniane są jako mocno wzrostowe. Istnieje kilka czynników sprzyjających długoterminowemu wzrostowi na tym rynku i rosnącej wycenie wymienionych producentów światowego przemysłu samochodowego. Pierwszy z tych czynników to koncentracja popytu i podaży na tzw. rynkach wschodzących (kraje BRICS), które powoli stają się motorem rozwoju gospodarczego w skali globalnej. Jest tam szybko bogacąca się klasa średnia, dla której auta stanowią priorytet w wydatkach i symbol statusu społecznego. Drugi czynnik to odrodzenie popytu w USA i w Europie po globalnym kryzysie ekonomicznym z lat 2007–2009 i zawirowaniach w strefie euro. Jest to związane między innymi ze wsparciem rządowym dla przemysłu samochodowego na tych rynkach.