Liczba klientów TFI spadła do poziomu 1,95 mln osób, podały w piątek Analizy Online, firma monitorująca rynek funduszy inwestycyjnych. Jest to najniższy poziom od momentu, kiedy takie statystyki dla naszego rynku są w ogóle prowadzone, czyli od 2006 r.
Mniej klientów, większe aktywa
Nieufność klientów łatwo zrozumieć. W 2007 r. wpłacali pieniądze do funduszy akcji małych i średnich spółek w szczycie hossy lub bezpośrednio przed nim. Stracili po kilkadziesiąt procent swoich oszczędności. Te osoby, które wróciły do funduszy później, decydowały się najczęściej na najbezpieczniejsze rozwiązania fundusze pieniężne i gotówkowe oraz dłużne. Znowu straciły, tym razem na głośnych w tym roku upadłościach emitentów obligacji korporacyjnych (spółek budowlanych, choć nie tylko). O tym, jak bardzo zrazili się do inwestycji, świadczy fakt, że od momentu ogłoszenia upadłości układowej PBG, z funduszy gotówkowych i pieniężnych wypłacono ponad 3 mld zł więcej, niż do nich wpłacono zwraca uwagę Aleksander Widera, wiceprezes Ipopema TFI.
W świetle informacji o tym, że coraz mniej Polaków oszczędza za pośrednictwem funduszy inwestycyjnych, zaskakujące mogą się wydawać dane o wartości samych funduszy. Podczas gdy liczba klientów TFI maleje, wartość zarządzanych przez nie pieniędzy rośnie.
Pierwszy wniosek nasuwa się sam w funduszach pozostają zamożni inwestorzy, wycofują się z nich osoby dysponujące niewielkim kapitałem. Na koniec III kw. na jednego klienta TFI przypadało średnio ponad 52 tys. zł, o 8 proc. więcej niż na koniec II kw. tego roku. Na jednego klienta bankowego TFI przypada niecałe 35 tys. zł, na inwestora w „niebankowym" funduszu trzykrotnie więcej 104 tys. zł.
Liderzy niezagrożeni
Zmiany następujące na rynku TFI w ostatnich trzech latach są jednak znacznie głębsze. Wzrost aktywów dotyczy przede wszystkim funduszy służących optymalizacji podatkowej, tworzonych na zamówienie pojedynczych inwestorów. Wartość funduszy detalicznych, dostępnych dla wszystkich, w ostatnich latach nie wzrosła znacząco. Jednocześnie jednak przybyło firm oferujących tego typu produkty.