Autorzy postawili sobie za cel zebranie zasadniczych elementów, które decydują o efektywnym i kreatywnym zarządzaniu innowacyjnością. Powstał w ten sposób przewodnik, w którym znajdziemy najważniejsze koncepcje i teorie innowacyjności z ostatnich lat, techniki i ustalenia badawcze.

Model, któremu poświęcona jest książka, został nazwany Kompletnym Systemem Innowacyjności. Obejmuje on działalność w czterech obszarach. Pierwszy to planowanie na rzecz innowacyjności, w ramach którego definiuje się cele i priorytety oraz zapewnia spójność z ogólną strategią firmy. Obszary kolejne to: procesy, wskaźniki i nagrody.

Ten ostatni obszar wywołuje dyskusje i budzi sporo wątpliwości. Chodzi o to, czy za innowacyjność należy nagradzać. Jeśli tak, to w jaki sposób. Czy także finansowo? A jeśli firma przestanie płacić, to pracownicy przestaną być innowacyjni? Okazuje się, że wiele innowacyjnych firm, jak np. Google, IKEA, Baxter, Motorola, stosuje zachęty finansowe w postaci podwyżek pensji, pakietów akcji, bonusów czy udziału w dochodach ze sprzedaży ulepszonych produktów.

Nagrodą może być też oczywiście mowa pochwalna szefa, medal czy dyplom do powieszenia na ścianę. Ważne, podkreślają autorzy, żeby kombinację zachęt dobrać stosownie do branży i tak, aby wzmacniała kulturę kreatywną zgodnie z celami firmy.

Fernando Trias de Bes, „Innowacyjność. Przepis na sukces", Rebis