- Facebook jest teraz w wielu rejonach świata – obecnie używa go 1,23 mld ludzi. To już ogromna liczba, ale w ubiegłym roku Mark Zuckerberg opowiedział o tym, jak chciałby połączyć ze sobą całą planetę, jak dotrzeć do kolejnych 2-3-4 mld użytkowników. Ale to już będzie trudniejsze do osiągnięcia, niż pierwszy miliard – mówi wizytująca Polskę Nicola Mendelsohn w rozmowie z portalem rpkom.pl. Częścią planu ma być pozyskiwanie nowych abonentów na rynku afrykańskim. - Miałam przyjemność wizytować Nigerię i RPA trzy tygodnie temu. Większość osób wchodzi tam do Internetu z tradycyjnych telefonów, nie ze smartfonów. Zupełnie inaczej wygląda więc korzystanie z sieci w ten sposób. Pojawiają się już jednak małe lokalne fabryki produkujące tanie smartfony, co za jakiś czas zmieni tę sytuację. Wyzwaniem nie jest przyzwyczajenie ludzi do korzystania z komórek - pewnie 75-80 proc. populacji na świecie już je ma - wyzwaniem jest, jak podłączyć ich do Internetu, by mogli korzystać z tego, co oferuje – mówi.
Drony wciąż bez komentarza
Amerykańskie media podały niedawno, że częścią planu upowszechniania Internetu w Afryce może być przejęcie przez Facebooka za kilkadziesiąt milionów dolarów producenta latających aparatów bezzałogowych (dronów) - Titan Aerospace. Zdaniem amerykańskich mediów Facebook może chcieć wykorzystać te urządzenia przy realizacji projektu Internet.org, którego celem jest zapewnienie dostępu do sieci milionom nowych użytkowników, czyli zostać operatorem internetowym.- Jeśli chodzi o drony, nigdy nie komentujemy plotek – ucina Mendelsohn pytanie o te plany. Przyznaje jednak, że firmy łączą teraz siły, by zadbać o lepszy dostęp do sieci w Afryce.
Nowe rynki to dla Facebooka sposób na utrzymanie szybkiego w ostatnich latach tempa przyłączania nowych abonentów, które na dojrzalszych rynkach już maleje. Mendelsohn zaprzecza jednak o wyhamowaniu Facebooka na amerykańskim rynku. - W ubiegłym roku przybyło nam ponad 200 mln użytkowników. Wydłuża się też czas spędzany na Facebooku, zwłaszcza wśród użytkowników mobilnych, którzy częściej sprawdzają, co się dzieje na platformie – mówi.
W Polsce z platformy korzysta 11 mln użytkowników miesięcznie, z czego 6,5 mln to użytkownicy mobilni. 7,9 mln użytkowników korzysta z Facebooka każdego dnia (w tym 3,6 mln przez komórkę).
Młodzi internauci pod lupą
Duże obawy inwestorzy mają o popularność portalu wśród najmłodszych użytkowników. Podczas prezentowania wyników spółki za 2013 r. najbardziej newralgiczną informacją, jakiej – prócz mobilnych wpływów portalu – oczekiwali analitycy i inwestorzy było to czy firma wciąż widzi zasygnalizowany ostatnim razem odpływ nastoletnich użytkowników. Powtarzające się doniesienia tego typu zapewne oznaczałyby w dłuższej perspektywie powolne obumieranie portalu, a po ich ogłoszeniu po raz pierwszy negatywnie odbiły się na kursie spółki.