Can-Pack miliardy pod kapslem

Can-Pack Mierzy wysoko. Stawką jest globalny rynek

Publikacja: 22.04.2014 19:30

Niemal co szósta puszka napoju w Europie pochodzi z jednej z fabryk grupy Can-Pack. Daje to jej czwarte miejsce wśród największych producentów aluminiowych opakowań na Starym Kontynencie. Od kilku lat firma, której historia zaczęła się w 1992 r. w Krakowie, z powodzeniem zdobywa także globalny rynek opakowań do produktów spożywczych. Na rynki poza Polską przypada trzy czwarte jej sprzedaży, która w 2013 r. sięgnęła niemal 4,75 mld zł. Wynik ten zapewnił Can-Packowi 60. pozycję na Liście 500 największych firm ?w Polsce.

Od Brzeska po Filipiny

– Nasza strategia zakłada budowanie firmy o zasięgu globalnym – mówi Stanisław Waśko, wiceprezes Can-Packu. – Robimy to poprzez budowanie fabryk blisko klienta, ponieważ transport pustych opakowań na duże odległości jest zbyt kosztowny.

Obecna struktura organizacyjna grupy Can-Pack opiera się na pięciu holdingach branżowych: puszek napojowych, opakowań do żywności i chemii, opakowań szklanych, zamknięć do butelek oraz usług deweloperskich.

Większość produkcji Can-Packu to aluminiowe puszki. W tym roku wyprodukuje ich 12 mld sztuk. Grupa wytwarza również ponad 30 mld sztuk kapsli rocznie, około miliarda opakowań metalowych dla przemysłu spożywczego i chemicznego oraz blisko 220 tys. ton opakowań szklanych. Jakość tych produktów potwierdzają audyty największych firm spożywczych, np. Coca-Coli i Heinekena (należy do niego Grupa Żywiec).

Założycielem i do dziś jedynym właścicielem Can-Packu jest amerykańska firma Giorgi Global Holdings. W 1994 r. uruchomili fabrykę puszek w Brzesku. Była to pierwsza wytwórnia opakowań tego typu w Europie Środkowo-Wschodniej.

Od początku polski zakład był przyczółkiem do zdobycia rynków w regionie. Aspiracje globalne przyszły nieco później.

– Zdecydowaliśmy się na wyjście na światowy rynek ze względu na globalizację produkcji żywności i napojów – tłumaczy  Stanisław Waśko.

Can-Pack zatrudnia dziś ponad 4 tys. osób, ma 23 fabryki w różnych krajach świata. Pierwszy zakład poza Polską powstał w 2003 r. na Ukrainie. W kolejnych latach dołączyły zakłady w  Rumunii, Wielkiej Brytanii, Rosji i Finlandii. Poza Europą pierwsza była spółka w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Dziś Can-Pack ma fabryki w Dubaju, Indiach, Maroku i Egipcie.Duży krok w zdobywaniu światowego rynku grupa zrobiła w 2013 r., uruchamiając kolejną fabrykę puszek napojowych w Rosji. Zakład w Nowoczerkasku jest w stanie wyprodukować 1 mld opakowań rocznie. W ubiegłym roku Can- Pack  stworzył spółkę joint venture z San Miguel Yamamura Packaging Corporation i zadebiutował na Filipinach.

Polska nadal ważna

W planach są  kolejne fabryki. ?– W ciągu najbliższych dwóch lat zamierzamy  otworzyć jeden lub dwa zakłady. Największy potencjał widzimy w Azji Południowo-Wschodniej i Afryce. Z czasem chcielibyśmy wejść także na rynki Ameryki Południowej – zapowiada Stanisław Waśko.

Ekspansja globalna zmniejszyła udziały Polski w przychodach, nadal jest ona jednak ważnym rynkiem dla grupy. W tym roku na rynek krajowy trafi 2,5 mld puszek do napojów. W Krakowie, niezmiennie od prawie dwóch dekad, znajduje się centrum zarządzania całą grupą.

W latach 2010–2013 Can-Pack wydał na inwestycje ponad 680 mln dolarów. Oprócz nowych inwestycji firma wydaje pieniądze na zwiększanie mocy w istniejących zakładach. W 2014 r. na ten cel przeznaczy 150 mln dol.

W marcu tego roku produkcję aluminiowych puszek do napojów rozpoczęła druga linia w fabryce Can-Packu w brytyjskim Scunthorpe. Jej aktualne zdolności produkcyjne to 650 mln puszek rocznie, ale firma może je zwiększyć do 1 mld sztuk. W sumie brytyjska fabryka jest dziś w stanie wytworzyć w ciągu roku 1,65 mld opakowań.

– Inwestycje finansujemy z zysków. Wykorzystujemy także finansowanie zewnętrzne – informuje wiceprezes Can-Packu.

Dzięki m.in. rozbudowie zakładów w 2014 r. przychody grupy mają się zwiększyć o ok. 10 proc.  Na razie konflikt rosyjsko-ukraiński nie wpłynął negatywnie na sprzedaż Can-Packu na tych rynkach. Większość sprzedaży firmy na Ukrainie trafia do jej zachodniej części. Zarząd ma przygotowany scenariusz na wypadek pogorszenia się sytuacji na Wschodzie.

Niemal co szósta puszka napoju w Europie pochodzi z jednej z fabryk grupy Can-Pack. Daje to jej czwarte miejsce wśród największych producentów aluminiowych opakowań na Starym Kontynencie. Od kilku lat firma, której historia zaczęła się w 1992 r. w Krakowie, z powodzeniem zdobywa także globalny rynek opakowań do produktów spożywczych. Na rynki poza Polską przypada trzy czwarte jej sprzedaży, która w 2013 r. sięgnęła niemal 4,75 mld zł. Wynik ten zapewnił Can-Packowi 60. pozycję na Liście 500 największych firm ?w Polsce.

Pozostało 86% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy