Z badania MEC wynika, że w ciągu dwóch ostatnich lat operatora płatnej telewizji zmieniło w Polsce nieco ponad 15 proc. respondentów. - Uwzględniamy tylko klientów, którzy przeszli z kablówki do satelity bądź innej kablówki oraz z platformy do kablówki bądź innej platformy – mówi Marcin Gotowiec, badacz z MEC. Jak dodaje, najczęściej zmieniany był operator platformy satelitarnej. - Przy interpretacji tego wyniku warto jednak wziąć pod uwagę połączenie platform „n” i Cyfry+, które z punktu widzenia części badanych mogło oznaczać powstanie nowego operatora – zaznacza Gotowiec.
W ramach Projektu Cyfrowizja, przeprowadzono badania wśród 917 internautów powyżej 15 roku życia. Jak podano, rozkład odbiorców płatnej i bezpłatnej telewizji okazał się zbliżony do średniej dla całej populacji.
Wynika z nich, że prawie co trzeci widz płatnej telewizji (jedna czwarta abonentów telewizji kablowej i jedna trzecia klientów platform satelitarnych) rozważa rezygnację z tych usług. To oczywiście tylko deklaracje, ale pokazują, do czego może doprowadzić narastające niezadowolenie z cen pakietów. Wśród widzów korzystających z Internetu odsetek osób, które rozważają rezygnacje z płatnej telewizji jest znacznie wyższy, bo wynosi aż 38 proc. - Odbiorcy kablowi i satelitarni rozważający rezygnację wskazują na podobne powody, jednak znacznie więcej klientów platform narzeka na zbyt wysokie ceny (aż 63 proc. – red.) oraz dostrzega alternatywę w postaci darmowej telewizji naziemnej. Połowa z nich uważa, że za darmo może mieć wystarczająco dużo kanałów – podaje MEC.
Zagrożeniem są ceny
Głównym powodem dopuszczania myśli o odcięciu sygnału kablówki jest to, że jej oferta jest za droga: tak deklaruje 43 proc. 31 proc. jako powód podaje fakt, że na rynku pojawiła się bezpłatna telewizja naziemna, która „ma wystarczająco dużo programów”. Jedna czwarta (26 proc.) uważa, że w telewizji nie ma ciekawych programów. W przypadku platform satelitarnych odpowiedzi wyglądają nieco inaczej. 63 proc. narzeka na ceny pakietów, 51 proc. deklaruje, że wystarczy im naziemna telewizja cyfrowa, a 22 proc. nie znajduje w telewizji zbyt wielu ciekawych programów. Według danych Nielsen Audience Measurement, do jakich dotarł niedawno rpkom.pl, w Polsce jest obecnie prawie 13 mln gospodarstw domowych, z czego najwięcej odbiera sygnał płatnych platform satelitarnych (4,66 mln), abonament sieci kablowej ma wykupione 3,97 mln domów, a wyłącznie naziemna telewizję cyfrową odbiera już 4,32 mln gospodarstw i to ich liczba najbardziej (o 11 proc.) wzrosła w ostatnim półroczu.
Mamy też w Polsce potencjalnych cord cutterów- fanów serwisów OTT. 14 proc. widzów i respondentów badania uważa, że w Internecie można już oglądać wystarczająco dużo kanałów telewizyjnych oraz materiałów wideo i że mogłaby rozważyć „odcięcie kabla” z płatną telewizją z tego powodu.