Klienci telewizji rozważają likwidację abonamentów

Prawie co trzeci widz płatnej telewizji w Polsce rozważa rezygnację z jej usług – wynika z badania „Projekt Cyfrowizja” domu mediowego MEC. Głównymi powodami są wysokie ceny pakietów i pojawienie się naziemnej telewizji cyfrowej, która oferuje ponad 20 bezpłatnych kanałów. Co ciekawe, jedna piąta tych domów, które na razie odbierają telewizję wyłącznie naziemnie, rozważa z kolei zakup abonamentu w kablówce lub platformie cyfrowej. Tym, co trzyma widzów przy operatorach płatnej telewizji jest… zadowolenie z oferty. Deklaruje je zdecydowana większość klientów kablówek i platform satelitarnych.

Publikacja: 23.07.2014 09:00

Klienci telewizji rozważają likwidację abonamentów

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Z badania MEC wynika, że w ciągu dwóch ostatnich lat operatora płatnej telewizji zmieniło w Polsce nieco ponad 15 proc. respondentów. - Uwzględniamy tylko klientów, którzy przeszli z kablówki do satelity bądź innej kablówki oraz z platformy do kablówki bądź innej platformy – mówi Marcin Gotowiec, badacz z MEC. Jak dodaje, najczęściej zmieniany był operator platformy satelitarnej. - Przy interpretacji tego wyniku warto jednak wziąć pod uwagę połączenie platform „n” i Cyfry+, które z punktu widzenia części badanych mogło oznaczać powstanie nowego operatora – zaznacza Gotowiec.

W ramach Projektu Cyfrowizja, przeprowadzono badania wśród 917 internautów powyżej 15 roku życia. Jak podano, rozkład odbiorców płatnej i bezpłatnej telewizji okazał się zbliżony do średniej dla całej populacji.

Wynika z nich, że prawie co trzeci widz płatnej telewizji (jedna czwarta abonentów telewizji kablowej i jedna trzecia klientów platform satelitarnych) rozważa rezygnację z tych usług. To oczywiście tylko deklaracje, ale pokazują, do czego może doprowadzić narastające niezadowolenie z cen pakietów. Wśród widzów korzystających z Internetu odsetek osób, które rozważają rezygnacje z płatnej telewizji jest znacznie wyższy, bo wynosi aż 38 proc. - Odbiorcy kablowi i satelitarni rozważający rezygnację wskazują na podobne powody, jednak znacznie więcej klientów platform narzeka na zbyt wysokie ceny (aż 63 proc. – red.) oraz dostrzega alternatywę w postaci darmowej telewizji naziemnej. Połowa z nich uważa, że za darmo może mieć wystarczająco dużo kanałów – podaje MEC.

Zagrożeniem są ceny

Głównym powodem dopuszczania myśli o odcięciu sygnału kablówki jest to, że jej oferta jest za droga: tak deklaruje 43 proc. 31 proc. jako powód podaje fakt, że na rynku pojawiła się bezpłatna telewizja naziemna, która „ma wystarczająco dużo programów”. Jedna czwarta (26 proc.) uważa, że w telewizji nie ma ciekawych programów. W przypadku platform satelitarnych odpowiedzi wyglądają nieco inaczej. 63 proc. narzeka na ceny pakietów, 51 proc. deklaruje, że wystarczy im naziemna telewizja cyfrowa, a 22 proc. nie znajduje w telewizji zbyt wielu ciekawych programów. Według danych Nielsen Audience Measurement, do jakich dotarł niedawno rpkom.pl, w Polsce jest obecnie prawie 13 mln gospodarstw domowych, z czego najwięcej odbiera sygnał płatnych platform satelitarnych (4,66 mln), abonament sieci kablowej ma wykupione 3,97 mln domów, a wyłącznie naziemna telewizję cyfrową odbiera już 4,32 mln gospodarstw i to ich liczba najbardziej (o 11 proc.) wzrosła w ostatnim półroczu.

Mamy też w Polsce potencjalnych cord cutterów- fanów serwisów OTT. 14 proc. widzów i respondentów badania uważa, że w Internecie można już oglądać wystarczająco dużo kanałów telewizyjnych oraz materiałów wideo i że mogłaby rozważyć „odcięcie kabla” z płatną telewizją z tego powodu.

Gros klientów zadowolonych z płatnej tv

Nie oznacza to jednak, że płatna telewizja nie ma już co liczyć na nowych klientów. Faktem jest, że rynek już się nasycił, a dostępne na rynku 24 bezpłatne stacje naziemnej telewizji cyfrowej są konkurencyjne dla części płatnych ofert. Jednak MEC podaje, że jedna piąta tych domów, które na razie odbierają telewizje wyłącznie naziemnie, rozważa zakup abonamentu w kablówce lub platformie cyfrowej. – Co ciekawe – wśród e-widzów odsetek tych, którzy rozważają możliwość zakupienia kablówki bądź tv satelitarnej, jeśli jeszcze jej nie mają, wynosi więcej, bo 33 proc. – podaje Marcin Gotowiec.

Tym, co trzyma widzów przy operatorach płatnej telewizji jest… zadowolenie z oferty. 72 proc. klientów kablówek i 85 proc. klientów platform uważa, że ich telewizja jest lepsza niż kiedyś. - . Jak połączyć ten fakt z rozważaną przez ponad 35 proc. klientów platform możliwością rezygnacji? Klienci satelitarni, znacznie częściej mieszkańcy wsi i małych miasteczek oraz z niższym niż w przypadku klientów kablówek dochodem, tworzą segment bardziej wrażliwy na cenę. Ci o najniższym dochodzie są najbardziej skłonni rezygnować z płatnej telewizji – uważają autorzy badania.

 

Gotowi zostać dla przejrzystej umowy i dla Discovery

 

Dla widzów kablówek kluczowym powodem pozostania przy obecnym operatorze był przede wszystkim internet w pakiecie (37 proc. wskazań), dobra cena u operatora (32 proc.) oraz dostęp do nowych filmów ( 32 proc.). Dla klientów platform: dobra cena u ich operatora (42 proc.), kanały niedostępne w telewizji naziemnej (39 proc.) oraz dostęp do programów sportowych ( 31 proc.) - Dla 90 proc. klientów platform satelitarnych istotna okazuje się także „przejrzysta umowa z operatorem” – była to najczęściej wskazywana cecha decydująca o wyborze nowego operatora. Niewykluczone, że na ten aspekt współpracy, klientów platform wyczuliło ubiegłoroczne zamieszanie wokół powstania nc+ - podaje MEC.

Kanałami, które są warte płacenia za abonament, są według badanych przede wszystkim Discovery Channel (wskazało na niego 74 proc. z nich), „National Geographic Channel” (58 proc.), TVN24 (46 proc.), AXN i ale kino+ (41 proc.).

Z badania MEC wynika, że w ciągu dwóch ostatnich lat operatora płatnej telewizji zmieniło w Polsce nieco ponad 15 proc. respondentów. - Uwzględniamy tylko klientów, którzy przeszli z kablówki do satelity bądź innej kablówki oraz z platformy do kablówki bądź innej platformy – mówi Marcin Gotowiec, badacz z MEC. Jak dodaje, najczęściej zmieniany był operator platformy satelitarnej. - Przy interpretacji tego wyniku warto jednak wziąć pod uwagę połączenie platform „n” i Cyfry+, które z punktu widzenia części badanych mogło oznaczać powstanie nowego operatora – zaznacza Gotowiec.

Pozostało 88% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy