Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) przygotowała rekomendację dobrych praktyk informacyjnych, odnoszącą się do polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). To odpowiedź na liczne głosy i skargi klientów, którzy kupując ubezpieczenie z UFK, często tracili oszczędności życia, ponieważ nie zostali – jak twierdzili – rzetelnie poinformowani, czym dokładnie są takie polisy.
Głównym punktem rekomendacji jest karta produktu. Reguluje ona obowiązki informacyjne wobec klientów i formę przekazywanych informacji. Daje też możliwość prostego porównania kosztów każdego ubezpieczenia z UFK.
Towarzystwa ubezpieczeniowe, które zadeklarowały przestrzeganie rekomendacji, powinny właśnie kończyć wprowadzanie karty produktu. Nie wszystkim jednak udało się już z tym uporać, ale wszystkie zapewniają, że karta zacznie niedługo obowiązywać.
Najważniejsze ?cechy polisy
Do nielicznej grupy towarzystw ubezpieczeniowych, które już wprowadziły rekomendację PIU, należy Uniqa. Firma zrobiła to w maju. Zobowiązała się do przestrzegania zasad zebranych w rekomendacji.
– Wytyczne PIU weszły w życie z początkiem maja, a ich wdrożenie przez zakłady ubezpieczeń było dobrowolne – przypomina Radosława Ogonowska, dyrektor departamentu sprzedaży – instytucje finansowe Uniqa. – Zgodnie z rekomendacją wprowadziliśmy kartę produktu, która w przejrzysty sposób prezentuje najważniejsze cechy ubezpieczeń z UFK, wszelkie opłaty i rodzaje ryzyka oraz symulacje przebiegu ubezpieczenia w trzech wariantach: bazowym, o podwyższonej rentowności i o obniżonej rentowności. W przestrzeganiu rekomendacji widzimy szansę na budowanie pozytywnych relacji z klientami i pokazujemy naszą transparentność.