Towarzystwa ubezpieczeniowe wdrażają rekomendację PIU

Są liczne protesty, a nawet procesy sądowe, bo klienci mieli zarobić, ?a niektórzy wszystko stracili. Zawierając umowę, nie wiedzieli, na co się decydują. Teraz ma być inaczej.

Publikacja: 25.09.2014 07:13

Towarzystwa ubezpieczeniowe wdrażają rekomendację PIU

Foto: www.sxc.hu

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) przygotowała rekomendację dobrych praktyk informacyjnych, odnoszącą się do polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). To odpowiedź na liczne głosy i skargi klientów, którzy kupując ubezpieczenie z UFK, często tracili oszczędności życia, ponieważ nie zostali – jak twierdzili – rzetelnie poinformowani, czym dokładnie są takie polisy.

Głównym punktem rekomendacji jest karta produktu. Reguluje ona obowiązki informacyjne wobec klientów i formę przekazywanych informacji. Daje też możliwość prostego porównania kosztów każdego ubezpieczenia z UFK.

Towarzystwa ubezpieczeniowe, które zadeklarowały przestrzeganie rekomendacji, powinny właśnie kończyć wprowadzanie karty produktu. Nie wszystkim jednak udało się już z tym uporać, ale wszystkie zapewniają, że karta zacznie niedługo obowiązywać.

Najważniejsze ?cechy polisy

Do nielicznej grupy towarzystw ubezpieczeniowych, które już wprowadziły rekomendację PIU, należy Uniqa. Firma zrobiła to w maju. Zobowiązała się do przestrzegania zasad zebranych w rekomendacji.

– Wytyczne PIU weszły w życie z początkiem maja, a ich wdrożenie przez zakłady ubezpieczeń było dobrowolne – przypomina Radosława Ogonowska, dyrektor departamentu sprzedaży – instytucje finansowe Uniqa. – Zgodnie z rekomendacją wprowadziliśmy kartę produktu, która w przejrzysty sposób prezentuje najważniejsze cechy ubezpieczeń z UFK, wszelkie opłaty i rodzaje ryzyka oraz symulacje przebiegu ubezpieczenia w trzech wariantach: bazowym, o podwyższonej rentowności i o obniżonej rentowności. W przestrzeganiu rekomendacji widzimy szansę na budowanie pozytywnych relacji z klientami i pokazujemy naszą transparentność.

Podczas rozmowy ?z agentem

Podobne zapewnienie złożyło towarzystwo BZ WBK-Aviva TUnŻ, które  już wdrożyło kartę dla Programu Inwestycyjnego IN PLUS.

– Karta stanowi stały element procesu przedstawiania klientowi oferty Programu IN PLUS opartego o UFK – informuje Katarzyna Mirowska-Wawrzyniak.

Aviva wprowadziła Kartę Produktu dla prawie wszystkich indywidualnych ubezpieczeń na życie powiązanych z funduszami kapitałowymi, w tym dla flagowego ubezpieczenia Nowa Perspektywa, dla polis inwestycyjnych, IKE i IKZE. Łącznie stanowią one ok. 99 proc. sprzedaży.

– Każdy może zapoznać się z kartą już podczas wstępnej rozmowy z agentem ubezpieczeniowym albo przed zawarciem umowy – zapewnia Piotr Szczepiórkowski, wiceprezes Aviva Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie. – Nie tylko udostępniamy kartę, ale zachęcamy pośredników do jej aktywnego wykorzystywania. Widzimy duże zainteresowanie ze strony agentów i klientów.

Według Piotra Szczepiórkowskiego, wprowadzenie karty poprawia przejrzystość produktów i ich zrozumienie przez klientów, a tym samym zaufanie do ubezpieczeń.

– Wierzymy, że dzięki temu klienci będą wybierali polisy dopasowane do swoich potrzeb, lepiej ich chroniące  przed następstwami negatywnych zdarzeń. Na tym właśnie polega sens ubezpieczeń – dodaje prezes Avivy.

Uzupełnienie innych działań

Warta zapewnia, że od początku brała aktywny udział w tworzeniu zarówno rekomendacji, jak i karty produktu.

– Nie mamy wątpliwości ani co do treści tego dokumentu, ani potrzeby jego wdrożenia – wyjaśnia Marcin Jaworski, rzecznik Warty. – W naszych ogólnych warunkach ubezpieczenia informacje o opłatach są prezentowane w przejrzystej i czytelnej formie. Mechanizm działania ubezpieczenia dobrze prezentują przygotowane przez nas materiały sprzedażowe. Karta Produktu będzie tylko uzupełnieniem naszych działań na rzecz rzetelnego informowania klientów o mechanizmach tego rodzaju ubezpieczeń.

Marcin Jaworski zaznacza, że od początku maja do każdego ubezpieczenia z funduszem kapitałowym, sprzedawanego przez tradycyjną sieć agencyjną Warty, jest dołączana karta produktu. Stopniowo będzie ona pojawiać się również w innych kanałach dystrybucji.

Łatwe porównanie kosztów

Axa wprowadza kartę sukcesywnie, ale jak twierdzi, jest już na finiszu.

– Mamy dużą i zróżnicowaną sieć sprzedaży ubezpieczeń. Wszyscy nasi klienci będą dostawać kartę od początku grudnia – informuje Jarosław Bartkiewicz, prezes Axa Życie.

Przypomina, że jego firma uczestniczyła w pracach nad kartą w Polskiej Izbie Ubezpieczeń i będzie ją stosować, bo bardzo ułatwi ona informowanie klientów, i to w sposób niebudzący wątpliwości, o głównych cechach ubezpieczenia z UFK. – W karcie jest mowa o opłatach, ryzyku związanym z umową i inwestowaniem, o rekomendowanym okresie inwestycji – wyjaśnia prezes. – Karta będzie pokazywała indywidualną symulację zmiany wartości ubezpieczenia w czasie. Klient będzie umiał ocenić, czy taka polisa jest dobrze dopasowana do jego potrzeb i możliwości finansowych.

Karta jest właśnie wdrażana do systemu łączącego Axę z partnerami, którzy sprzedają ubezpieczenia z UFK.

Do wprowadzenia karty produktu zachęca Jan Grzegorz Prądzyński, prezes PIU. Uważa on, że klienci potrzebują jasnego przekazu i łatwych narzędzi porównawczych.

– Wybierając polisę klienci z natury rzeczy decydują się na usługę dość skomplikowaną. Teraz mają gwarancję, że bez trudu, nie dysponując specjalistyczną wiedzą porównają koszty i korzyści, związane z ubezpieczeniem – mówi prezes PIU.

Co znajduje się w karcie

Karta produktu składa się z trzech głównych części:

? ?część ogólna – zawiera podstawowe informacje dotyczące produktu, w tym jego główne cechy, cel, zakres świadczenia, ?czas trwania, sposób opłacania składki, opis rodzajów ryzyka;

? ?informacja o opłatach – szczegółowo rozpisane opłaty, informacje o ewentualnych premiach i rabatach;

? ?symulacja ryzyka – ubezpieczyciel musi przedstawić ?klientowi symulację przebiegu ubezpieczenia w trzech ?wariantach: z obniżoną, neutralną i podwyższoną ?rentownością produktu; każda symulacja będzie oparta ?na faktycznie płaconej przez klienta składce bądź rzeczywistych świadczeniach.

Polska Izba Ubezpieczeń (PIU) przygotowała rekomendację dobrych praktyk informacyjnych, odnoszącą się do polis z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK). To odpowiedź na liczne głosy i skargi klientów, którzy kupując ubezpieczenie z UFK, często tracili oszczędności życia, ponieważ nie zostali – jak twierdzili – rzetelnie poinformowani, czym dokładnie są takie polisy.

Głównym punktem rekomendacji jest karta produktu. Reguluje ona obowiązki informacyjne wobec klientów i formę przekazywanych informacji. Daje też możliwość prostego porównania kosztów każdego ubezpieczenia z UFK.

Pozostało 90% artykułu
Ekonomia
Gaz może efektywnie wspierać zmianę miksu energetycznego
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ekonomia
Fundusze Europejskie kluczowe dla innowacyjnych firm
Ekonomia
Energetyka przyszłości wymaga długoterminowych planów
Ekonomia
Technologia zmieni oblicze banków, ale będą one potrzebne klientom
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ekonomia
Czy Polska ma szansę postawić na nogi obronę Europy