Obie instytucje wsparły prace sumą 100 mln zł w ramach dwóch konkursów na projekty badawczo-rozwojowe w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK – Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej. Współpraca potrwa do 2033 roku. – Wykorzystujemy wszystkie możliwości, aby kolej była jeszcze bardziej bezpieczna, przyjazna środowisku i efektywna. Dlatego szukamy i wdrażamy innowacyjne rozwiązania w obszarze bezpieczeństwa, utrzymania i eksploatacji linii kolejowych oraz ekologii. Ważnym obszarem unowocześniania kolei jest stała współpraca PKP Polskich Linii Kolejowych SA z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju – tłumaczy prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych Ireneusz Merchel.
Dla świata nauki i przemysłu kolej to ważny partner. – Kolejnictwo to strategiczny obszar funkcjonowania państwa i znajduje to odzwierciedlenie w ofercie programowej NCBR – wyjaśnia dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju dr inż. Wojciech Kamieniecki.
Zapewnił przy tym, że innowacje m.in. z zakresu zarządzania i utrzymania infrastruktury kolejowej, monitorowania jej oddziaływania na środowisko i bezpieczeństwa przyczynią się do zwiększenia efektywności kolei, usprawnienia procesów utrzymania i modernizacji. Skorzysta na tym każdy pasażer. – Realizacja konkursów BRIK zapewni też dodatkową stymulację dla rozwoju innowacji, a także działalności sektora nauki oraz przemysłu kolejowego – uważa dyrektor NCBR.
Konkurs BRIK I został ogłoszony w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Finansowanie konkursu BRIK II pochodzi ze środków krajowych.