Prof. Szaflik wykorzystany do reklamy preparatu. Plaga deepfake'ów z „udziałem” lekarzy?

Prof. Jerzy Szaflik jest kolejnym znanym lekarzem, którego wizerunek został bezprawnie wykorzystany – dzięki technice deepfake – do reklamy preparatu, którego medyk nigdy nie polecał swoim pacjentom. Podobna sprawa dr. Sutkowskiego utknęła w miejscu.

Publikacja: 19.04.2025 09:00

Prof. Szaflik wykorzystany do reklamy preparatu. Plaga deepfake'ów z „udziałem” lekarzy?

Foto: Adobe Stock

– O tym, że skradziono mój wizerunek i przypisano mi słowa, których nigdy nie wypowiedziałem, dowiedziałem się od pacjenta, który zadzwonił do mnie z pytaniem, czy rzeczywiście wystąpiłem w reklamie. Oczywiście zaprzeczyłem, ale zainteresowałem się sprawą – relacjonuje „Rzeczpospolitej” prof. Jerzy Szaflik.

Profesor jest znanym okulistą i specjalistą w dziedzinie leczenia chorób oczu. Był twórcą Banku Tkanek Oka w Warszawie oraz wieloletnim kierownikiem katedry i kliniki okulistyki wydziału lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Jego wizerunek – i autorytet – został wykorzystany w nieprawdziwych reklamach i zmontowanych materiałach wideo, w których rzekomo miał zachęcać do przyjmowania preparatu, którego nigdy nie polecał swoim pacjentom.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

Czytaj więcej, wiedz więcej!
Rok dostępu za 99 zł.

Tylko teraz! RP.PL i NEXTO.PL razem w pakiecie!
Co zyskasz kupując subskrypcję?
- możliwość zakupu tysięcy ebooków i audiobooków w super cenach (-40% i więcej!)
- dostęp do treści RP.PL oraz magazynu PLUS MINUS.
Prawo dla Ciebie
Lewandowski mówi po rosyjsku, a Świątek zachęca do inwestycji? Uważaj, to deepfake
Sądy i trybunały
Czego brakuje w planie Adama Bodnara na neosędziów? Prawnicy oceniają reformę
Sądy i trybunały
Będzie nowa ustawa o Sądzie Najwyższym. Ujawniamy plany reformy
Matura i egzamin ósmoklasisty
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zdać maturę 2025?
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Sądy i trybunały
Sędzia Waldemar Żurek pozwał Polskę. Chce miliona złotych