Reklama
Rozwiń
Reklama

Firmom będzie łatwiej zarejestrować posiadane zbiory danych osobowych

Od wtorku obowiązują nowe zasady zgłaszania zbiorów danych do rejestru przez administratorów

Publikacja: 10.02.2009 06:42

Firmom będzie łatwiej zarejestrować posiadane zbiory danych osobowych

Foto: Fotorzepa, Raf Rafał Guz

Tak wynika z rozporządzenia w sprawie wzoru zgłoszenia zbioru danych do rejestracji generalnemu inspektorowi ochrony danych osobowych ([link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=293827]DzU z 2008 r. nr 229, poz. 1536 ze zm.[/link]), które dzisiaj wchodzi w życie. [b]Zmiany są potrzebne, bo obecne zasady zgłoszeń – działające od kilku lat – sprawiały zainteresowanym rejestracją wiele praktycznych trudności[/b].

Chodzi głównie o uporządkowanie i zwiększenie przejrzystości formularza rejestracyjnego, który stosuje GIODO. Dotyczy to podawania informacji o stosowanych przez administratora danych osobowych środkach technicznych i organizacyjnych. Z danych uzyskanych w biurze prasowym GIODO wynika, że najwięcej kłopotów sprawiało zainteresowanym wypełnienie części formularza zgłoszenia zbioru do rejestracji. W kilku miejscach zgłoszenia opisowe zastąpione zostały polami wyboru. Dotyczy to np. określenia stosowanych przez administratorów zabezpieczeń zbiorów.

Prostsze formularze to mniej pracy dla urzędników, zwłaszcza że sukcesywnie rośnie liczba zgłoszeń zbiorów do GIODO. – Zastosowanie nowego wzoru powinno zmniejszyć liczbę nieprawidłowo wypełnionych zgłoszeń wymagających prowadzenia postępowania wyjaśniającego – mówi Michał Serzycki, generalny inspektor.

Warto podkreślić, że nie ma listy zbiorów danych, które trzeba zarejestrować. Z ustawy (art. 40) wynika tylko, że istnieje generalny nakaz rejestrowania zbiorów, ale jest od niego całe mnóstwo odstępstw. Katalog tych wyłączeń zawiera art. 43 ustawy. Obowiązek rejestracji nie dotyczy m.in. zbiorów przetwarzanych w firmach w związku z zatrudnieniem (w tym także świadczeniem im usług na podstawie umów cywilnoprawnych), przetwarzanych wyłącznie w celu wystawienia faktury, rachunku lub prowadzenia sprawozdawczości finansowej. To samo dotyczy drobnych bieżących spraw życia codziennego (np. księgi interesantów w urzędach, księgi wejść/wyjść, rejestry przepustek). Trzeba natomiast zarejestrować np. zbiory danych klientów składających reklamacje.

Każdy administrator danych osobowych (czyli np. firma) powinien – przed złożeniem wniosku o rejestrację zbioru danych – sprawdzić, czy wymaga on zgłoszenia. Ze sprawozdań rocznych GIODO wynika bowiem, że jednym z częstych błędów jest zgłaszanie do rejestracji zbiorów, które tego wcale nie wymagają. Co istotne, zwolnienie z rejestracji nie oznacza, że można ignorować pozostałe obowiązki ustawowe, w tym konieczność udzielania informacji osobom, których dane są przetwarzane, zastosowania odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych do ochrony zbiorów.

Reklama
Reklama

Obecnie w biurze GIODO jest zarejestrowanych już ponad 77 tys. zbiorów danych. Zbiory można też zarejestrować nie tylko tradycyjną metodą, ale także elektronicznie za pośrednictwem platformy e-giodo dostępnej na portalu internetowym GIODO.

Zgłoszenia dotyczą również wszystkich zmian informacji wcześniej podanych. Przetwarzać zbiory danych wrażliwych (np. o przynależności do partii albo związku zawodowego, stanie zdrowia, nałogach, skazaniach, orzeczeniach o ukaraniu itp.) zgłoszone w GIODO można dopiero po dokonaniu rejestracji. Dane zgłoszone w innych zbiorach można przetwarzać już od momentu dokonania zgłoszenia.

Tak wynika z rozporządzenia w sprawie wzoru zgłoszenia zbioru danych do rejestracji generalnemu inspektorowi ochrony danych osobowych ([link=http://aktyprawne.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=293827]DzU z 2008 r. nr 229, poz. 1536 ze zm.[/link]), które dzisiaj wchodzi w życie. [b]Zmiany są potrzebne, bo obecne zasady zgłoszeń – działające od kilku lat – sprawiały zainteresowanym rejestracją wiele praktycznych trudności[/b].

Chodzi głównie o uporządkowanie i zwiększenie przejrzystości formularza rejestracyjnego, który stosuje GIODO. Dotyczy to podawania informacji o stosowanych przez administratora danych osobowych środkach technicznych i organizacyjnych. Z danych uzyskanych w biurze prasowym GIODO wynika, że najwięcej kłopotów sprawiało zainteresowanym wypełnienie części formularza zgłoszenia zbioru do rejestracji. W kilku miejscach zgłoszenia opisowe zastąpione zostały polami wyboru. Dotyczy to np. określenia stosowanych przez administratorów zabezpieczeń zbiorów.

Reklama
Sądy i trybunały
Waldemar Żurek ujawnia projekt reformy KRS. Liczy na poparcie prezydenta
Materiał Promocyjny
Czy polskie banki zbudują wspólne AI? Eksperci widzą potencjał, ale też bariery
Nieruchomości
Można już składać wnioski o bon ciepłowniczy. Ile wynosi i komu przysługuje?
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Ważne zmiany dla każdego, kto planuje budowę. Ustawa przyjęta
Materiał Promocyjny
Urząd Patentowy teraz bardziej internetowy
Nieruchomości
Rząd kończy z patologiami w spółdzielniach mieszkaniowych. Oto, co chce zmienić
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama