Rośnie też ilość napojów bezalkoholowych kupowanych w Europie Wschodniej. Przez najbliższych pięć lat wielkość rynku soków i nektarów wzrośnie do 8,5 mld litrów. Będzie o nieco ponad 50 proc. większa niż w 2007 r., kiedy wyniosła 5,6 mld litrów.
Zdaniem cytowanego przez Food & Drink Gary’ego Roethenbaugha z firmy Zenith zwiększenie popytu na soki i nektary ma związek ze zmianą stylu życia. W Europie Wschodniej, tak jak w krajach Zachodu, konsumenci przywiązują coraz większą wagę do zdrowego odżywiania się. Dlatego też rośnie popularność soków i nektarów z dodatkiem witamin i minerałów. Analitycy uważają, że w najbliższych latach można się spodziewać umocnienia dotychczasowych trendów rynkowych.
Według firmy Zenith dotychczasowy wzrost wartości oraz wielkości rynku soków i nektarów w Europie Wschodniej napędzali przede wszystkim konsumenci w Rosji, Polsce oraz na Ukrainie. Na te trzy kraje przypada ponad 80 proc. soków kupionych przez mieszkańców regionu.
Zenith podaje, że w Polsce oprócz tradycyjnych soków i nektarów w kartonach coraz większą popularnością cieszą się napoje świeże. Ich udział w rynku soków i nektarów wartym ok. 3 mld zł nie przekracza jednak 2 – 3 proc.
[ramka]W Europie Wschodniej nie słabnie popyt na napoje bezalkoholowe. Do 2013 r. wydatki na soki zwiększą się o 56 proc.[/ramka]