Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową od początku 2001 roku prowadzi badanie koniunktury gospodarczej w skali ogólnopolskiej i w przekroju wojewódzkim. Badanie prowadzone jest metodą testu koniunktury, która polega na comiesięcznym ankietowaniu określonej próby przedsiębiorców.

Ankietowani odpowiadają na pytania dotyczące sytuacji ich przedsiębiorstw w danym miesiącu oraz przewidywań na kolejne trzy miesiące. Pytania dotyczą poziomu sprzedaży, zatrudnienia, wyników finansowych. Osoby odpowiadające na pytania, to najczęściej menadżerowie odpowiadający za sprzedaż lub przedstawiciele zarządów spółek.

Pytania zawarte w ankiecie mają charakter jakościowy, to znaczy nie wymagają podawania konkretnych liczb. Menadżerowie pytani są, czy w ich opinii, np. popyt zmniejszył się, pozostał na tym samym poziomie czy zwiększył się. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi, IBnGR szacuje wskaźniki koniunktury gospodarczej, które stanowią saldo procentowych udziałów odpowiedzi pozytywnych i negatywnych (po odrzuceniu neutralnych). Wskaźnik jest skonstruowany w taki sposób, że przyjmuje wartości od –100 do +100 punktów. Jeśli wskaźnik jest dodatni, oznacza to, że wśród ankietowanych przeważają odpowiedzi pozytywne, jeśli jest ujemny – negatywne. Metoda testu koniunktury jest szeroko stosowana przez wiele ośrodków na całym świecie zajmujących się oceną koniunktury gospodarczej.