Jak podał w środę GUS, tzw. bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), który odzwierciedla oceny i oczekiwania gospodarstw domowych dotyczące ich sytuacji finansowej oraz stanu gospodarki, a także skłonność konsumentów do dokonywania ważnych zakupów, zmalał w czerwcu do -14,8 pkt z -14,6 pkt.
Wcześniej BWUK przez trzy miesiące rósł, a czerwcowa zniżka jest tak mała, że trudno wyciągać z niej daleko idące wnioski. Niepokoić może jednak to, że pomimo systematycznej poprawy sytuacji w gospodarce, konsumenci są wciąż w dużo gorszych nastrojach niż przed pandemią. Każdy ujemny odczyt BWUK oznacza bowiem, że wśród konsumentów pesymistów jest więcej niż optymistów. W lutym 2020 r., ostatnim miesiącu przed tym, jak Covid-19 sparaliżował polską gospodarkę, wskaźnik ten wynosił 1,3 pkt, choć był już pod wpływem informacji o sytuacji epidemicznej na świecie. W 2019 r. wynosił średnio 7,7 pkt.