Dostawy paneli 3D systematycznie rosną, w drugim kwartale aż o 118 proc. W kolejnym tempo nieco zwolni, ale ich udział na rynku już wzrósł do 9,3 proc. rynku telewizorów LCD.
Z danych firmy badawczej DisplaySearch wynika, że tylko w przypadku produkcji telewizorów LCD udział paneli 3D wzrósł z 4,5 proc. w pierwszym kwartale do 9,3 proc. w drugim. Ich dostawy w drugim kwartale wyniosły 4,9 mln sztuk, a wliczając technologię plazmową, jest to 5,2 mln sztuk. W sumie o 124 proc. więcej niż kwartał wcześniej. – Producenci takich paneli mają motywację do wprowadzania nowych rozwiązań technologicznych. To dopiero początek ich ekspansji rynkowej – wyjaśnia David Hsieh, wiceprezes DisplaySearch odpowiedzialny za rynek chiński.
3D podbija także inne sektory rynku. Produkcja monitorów komputerowych w tej technologii wzrosła z mniej niż 80 tys. w pierwszym kwartale do 250 tys. w drugim.
W przypadku telewizorów ich udział w produkcji odbiorników LCD jest znacznie większy i rośnie w grupie większych ekranów telewizorów. Dla 32-calowych w drugim kwartale udział 3D wynosił jedynie 2,8 proc., jednak dla 46-calowych już 34,3 proc., a 55-calowych 46,1 proc. W ich przypadku w trzecim kwartale udział ma wzrosnąć już do 59,7 proc. – dla 32-calowych będzie to wciąż jedynie 3,8 proc.
Rozwój rynku znacznie przyśpiesza w miarę obniżania się cen telewizorów 3D. Przez ostatni rok spadły one nawet o 30 proc., a to nie koniec. Pomoże także większa liczba programów emitowanych w tej technologii.