Rzeczywiste (skorygowane cenowo) nowe zamówienia w sektorze wytwórczym wzrosły o 3,6 proc. w marcu 2025 r. w ujęciu miesiąc do miesiąca po dostosowaniu sezonowym i kalendarzowym, zgodnie z wstępnymi danymi Federalnego Urzędu Statystycznego (Destatis). Po wyłączeniu zamówień na dużą skalę nowe zamówienia były o 3,2 proc. wyższe niż w poprzednim miesiącu. Mniej zmienne porównanie trzech miesięcy do trzech miesięcy wykazało, że nowe zamówienia były o 2,3 proc. niższe w pierwszym kwartale 2025 r. niż w czwartym kwartale 2024 r.; po wyłączeniu zamówień na dużą skalę nowe zamówienia wzrosły o 0,5 proc. Po rewizji tymczasowych danych nowe zamówienia w lutym 2025 r. pozostały niezmienione w porównaniu ze styczniem 2025 r. (0,0 proc.; potwierdzono wstępną wartość).
– Może to być początek lekkiego trendu wzrostowego, który już sygnalizują wiodące wskaźniki – powiedział Marco Wagner, starszy ekonomista w Commerzbanku. Jednakże, jak dodał, tendencja wzrostowa w niemieckiej produkcji prawdopodobnie będzie umiarkowana, bo problemy strukturalne są pogłębiane przez rosnące taryfy celne USA, co jeszcze bardziej utrudni niemieckim firmom prowadzenie działalności na ich najważniejszym rynku zagranicznym.
Czytaj więcej
Dla polskiego sektora motoryzacyjnego, należącego do największych dostawców części i komponentów...
Ofensywa taryfowa prezydenta Donalda Trumpa wystawia na próbę relacje między dwoma sojusznikami, zagrażając ich dwustronnemu handlowi i ryzykując poważne szkody dla kulejącej niemieckiej gospodarki. Ale według Thomasa Gitzela, głównego ekonomisty w VP Bank, ton Białego Domu ostatnio brzmiał nieco bardziej pojednawczo. – Jeśli uda się znaleźć polubowne rozwiązanie ze Stanami Zjednoczonymi, przemysł wytwórczy może zyskać na dynamice w nadchodzących miesiącach – powiedział Gitzel.
Według Cyrusa de la Rubii, głównego ekonomisty Hamburg Commercial Bank AG, trudno uwierzyć, że to punkt zwrotny, ponieważ duże skoki w przychodzących zamówieniach nie są niczym niezwykłym, a zmienność jest stosunkowo wysoka.