Po wyborach konsumenci w lepszych nastrojach. Spodziewają się zmian

Nastąpiło odwrócenie negatywnego trendu: zwiększyła się grupa, która postrzega swoją sytuację finansową jako lepszą niż rok temu i jednocześnie ubyło osób, u których ta sytuacja się pogorszyła.

Publikacja: 05.12.2023 14:50

Po wyborach konsumenci w lepszych nastrojach. Spodziewają się zmian

Foto: AdobeStock

Polki i Polacy po trudnym okresie problemów finansowych odczuli poprawę, a ich troska o codzienny byt nieco zmalała - wynika z cyklicznego badania nastrojów konsumenckich agencji Zymetria.

Obecnie 33 proc. konsumentów ocenia, że ich sytuacja finansowa się polepszyła i to najwyższy wynik od początku 2022 r. Z kolei o pogorszeniu się sytuacji mówi 44 proc. badanych - w poprzedniej fali z marca mówiło tak 57 proc. respondentów.

- Coraz mniej osób musi oszczędzać, kupując artykuły pierwszej potrzeby jak żywność, leki czy produkty dziecięce. Bardziej swobodnie podchodzimy też do wydatków na przyjemności - wyjaśnia Edyta Czarnota, partner zarządzający Zymetrii.

Czytaj więcej

Polacy masowo ruszyli po prezenty z drugiej ręki. Rekordowa sprzedaż

Powyborcze zmiany polityczne niosą zarówno sporo optymizmu jak i obaw, 37 proc. Polaków mówi o patrzeniu w przyszłość z optymizmem, przeciwnego zdania jest 36 proc. Analitycy zauważają, że polskie społeczeństwo jest

pod tym względem mocno podzielone. W efekcie równie dużo osób oczekuje ogólnie zmian na lepsze jak i spodziewa się generalnego pogorszenia sytuacji. Istotne znaczenie mają tutaj przede wszystkim sympatie polityczne, wyborcy PiS i Konfederacji mają dużo obaw, a wyborcy Lewicy, KO i Trzeciej Drogi sporo nadziei. Przekłada się to na różnice w grupach wiekowych – młodsi są bardziej optymistyczni, a w starszych grupach przeważa pesymizm.

Ostatni rok był dla wielu polskich rodzin trudny – w co drugim domu przynajmniej raz zabrakło pieniędzy na podstawowe wydatki. W największym stopniu dotknęło to osób w wieku 30-49 lat, a więc mających rodziny, dzieci, często kredyt do spłacenia. Pozytywne jest to, że w stosunku do marca br. zmalała częstotliwość tego problemu.

Większość ludzi czuje, że zmiany, które nastąpią w Polsce, zarówno te złe jak i dobre, będą miały przełożenie i na ich sytuację osobistą. Jednocześnie właśnie kwestia przyszłych zmian w poziomie życia obywateli budzi najwięcej obaw – więcej jest tutaj pesymistów niż optymistów. 34 proc. oczekuje w najbliższych 12 miesiącach poprawy sytuacji, 33 proc. jej pogorszenia, a 33 proc. nie spodziewa się żadnych zmian.

Jak zauważa Zymetria, z pozytywów spodziewamy się wzmocnienia pozycja Polski na arenie międzynarodowej, poszanowania prawa i lepszego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości i szkolnictwa oraz większej troski o środowisko.

Polaryzujące są kwestie bezpieczeństwa zarówno międzynarodowego jak i wewnętrznego, w tym ochrony granic. Tym bardziej, że znaczna grupa Polek i Polaków obawia się niekontrolowanego napływu migrantów.

Polki i Polacy po trudnym okresie problemów finansowych odczuli poprawę, a ich troska o codzienny byt nieco zmalała - wynika z cyklicznego badania nastrojów konsumenckich agencji Zymetria.

Obecnie 33 proc. konsumentów ocenia, że ich sytuacja finansowa się polepszyła i to najwyższy wynik od początku 2022 r. Z kolei o pogorszeniu się sytuacji mówi 44 proc. badanych - w poprzedniej fali z marca mówiło tak 57 proc. respondentów.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Dane gospodarcze
Niemcy zaskoczeni cenami pieczywa. Drożeje szokująco szybko
Dane gospodarcze
Strefa euro wróciła do wzrostów. Powiew optymizmu
Dane gospodarcze
Inflacja w kwietniu 2024 roku. GUS podał szybki szacunek
Dane gospodarcze
Gospodarka USA rozczarowała. Słaby wzrost PKB w pierwszym kwartale
Dane gospodarcze
Lepsze nastroje w niemieckiej gospodarce. Najgorsze już minęło?
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił