Niemieccy konsumenci nie tracą humoru. Ale nie mają powodów do radości

Nastroje konsumentów w Niemczech ustabilizują się w sierpniu po lekkim spadku w lipcu, bo nadzieje na malejącą inflację wywołały większe oczekiwania dotyczące dochodów — stwierdził instytut GfK na podstawie ankiety z 6-17 lipca.

Publikacja: 30.07.2023 13:10

Niemieccy konsumenci nie tracą humoru. Ale nie mają powodów do radości

Foto: Filip Frydrykiewicz

Wskaźnik nastrojów konsumentów poprawił się dla sierpnia do minus 24,4 pkt z minus 25,2 w lipcu, był też nieco lepszy od minus 24,7 pkt przewidywanych przez analityków pytanych przez Reutera.

Poprawa nastrojów wynikała głównie z oczekiwań większych dochodów — stwierdził Ralf Bürkl, ekspert w instytucie od konsumpcji — bo podwskaźniki gotowości do oszczędzania i do robienia zakupów były niemal identyczne dla obu miesięcy — lipca i sierpnia. Oczekiwania dotyczące dochodów poprawiły się o 5,5 pkt do minus 5,1 pkt w lipcu, do najwyższego poziomu od czasu rosyjskiej agresji na Ukrainę. W sierpniu 2022 ten wskaźnik wynosił minus 45,7 pkt. — Źródłem malejącego pesymizmu jest głównie nadzieja na spadek poziomu inflacji — stwierdził Bürkl.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Dane gospodarcze
NBP: Inflacja bazowa w maju spadła do 3,3 proc.
Dane gospodarcze
Inflacja w maju jeszcze niższa. Nie przewidzieli tego nawet najwięksi optymiści
Dane gospodarcze
Po trzech latach nacisków Kremla prezeska Banku Rosji się ugięła. Stopy w dół
Dane gospodarcze
Stopy procentowe w dół dopiero po wakacjach? Adam Glapiński: Sygnały są mieszane
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Dane gospodarcze
EBC znów tnie stopy procentowe