Niemieccy konsumenci nie tracą humoru. Ale nie mają powodów do radości

Nastroje konsumentów w Niemczech ustabilizują się w sierpniu po lekkim spadku w lipcu, bo nadzieje na malejącą inflację wywołały większe oczekiwania dotyczące dochodów — stwierdził instytut GfK na podstawie ankiety z 6-17 lipca.

Publikacja: 30.07.2023 13:10

Niemieccy konsumenci nie tracą humoru. Ale nie mają powodów do radości

Foto: Filip Frydrykiewicz

Wskaźnik nastrojów konsumentów poprawił się dla sierpnia do minus 24,4 pkt z minus 25,2 w lipcu, był też nieco lepszy od minus 24,7 pkt przewidywanych przez analityków pytanych przez Reutera.

Poprawa nastrojów wynikała głównie z oczekiwań większych dochodów — stwierdził Ralf Bürkl, ekspert w instytucie od konsumpcji — bo podwskaźniki gotowości do oszczędzania i do robienia zakupów były niemal identyczne dla obu miesięcy — lipca i sierpnia. Oczekiwania dotyczące dochodów poprawiły się o 5,5 pkt do minus 5,1 pkt w lipcu, do najwyższego poziomu od czasu rosyjskiej agresji na Ukrainę. W sierpniu 2022 ten wskaźnik wynosił minus 45,7 pkt. — Źródłem malejącego pesymizmu jest głównie nadzieja na spadek poziomu inflacji — stwierdził Bürkl.

Już za 19 zł miesięcznie przez rok

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.

Subskrybuj i bądź na bieżąco!

Reklama
Dane gospodarcze
Rosja się kurczy. Kreml utajnia dane demograficzne
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Dane gospodarcze
To ta projekcja inflacji przekonała RPP do obniżki stóp procentowych
Dane gospodarcze
Kierunek dla stóp procentowych w Polsce: w dół, choć raczej nie w cyklu
Dane gospodarcze
Adam Glapiński, prezes NBP: RPP jest skłonna dalej obniżać stopy procentowe
Dane gospodarcze
Niespodzianka. RPP obniżyła stopy procentowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama