Reklama

Niemieccy konsumenci nie tracą humoru. Ale nie mają powodów do radości

Nastroje konsumentów w Niemczech ustabilizują się w sierpniu po lekkim spadku w lipcu, bo nadzieje na malejącą inflację wywołały większe oczekiwania dotyczące dochodów — stwierdził instytut GfK na podstawie ankiety z 6-17 lipca.

Publikacja: 30.07.2023 13:10

Niemieccy konsumenci nie tracą humoru. Ale nie mają powodów do radości

Foto: Filip Frydrykiewicz

Wskaźnik nastrojów konsumentów poprawił się dla sierpnia do minus 24,4 pkt z minus 25,2 w lipcu, był też nieco lepszy od minus 24,7 pkt przewidywanych przez analityków pytanych przez Reutera.

Poprawa nastrojów wynikała głównie z oczekiwań większych dochodów — stwierdził Ralf Bürkl, ekspert w instytucie od konsumpcji — bo podwskaźniki gotowości do oszczędzania i do robienia zakupów były niemal identyczne dla obu miesięcy — lipca i sierpnia. Oczekiwania dotyczące dochodów poprawiły się o 5,5 pkt do minus 5,1 pkt w lipcu, do najwyższego poziomu od czasu rosyjskiej agresji na Ukrainę. W sierpniu 2022 ten wskaźnik wynosił minus 45,7 pkt. — Źródłem malejącego pesymizmu jest głównie nadzieja na spadek poziomu inflacji — stwierdził Bürkl.

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Dane gospodarcze
Produkcja przemysłowa w sierpniu 2025 rośnie, budowlanka mocno w dół – dane GUS zaskakują
Dane gospodarcze
Przeciętne wynagrodzenie w firmach rośnie wolniej od oczekiwań. Zatrudnienie spada
Dane gospodarcze
Fed obniża stopy procentowe. Do końca roku możliwe jeszcze dwa cięcia
Dane gospodarcze
Inflacja bazowa najniższa od 5,5 roku, również alternatywne miary inflacji w dół
Dane gospodarcze
GUS zrewidował inflację za sierpień w górę. Wciąż to jednak najmniej od dawna
Reklama
Reklama