Według raportu firmy PMR dynamika rynku (poza żywnością także produkty chemiczne, odzież, sprzęt elektroniczny) w 2010 r. ma wynieść 0,7 proc. Jak podaje firma, minimalna dynamika będzie efektem spowolnienia gospodarczego, które przekłada się na ostrożniejsze wydatki polskich konsumentów, ale w kolejnych latach sytuacja będzie się poprawiać.
Według PMR największy, bo 21-proc., wzrost sprzedaży zanotują w 2009 roku sieci sklepów typu convenience, jak np. Żabka, abc i Groszek. To zasługa rozbudowy tych trzech sieci. W tym roku powiększą się one łącznie o ponad 1 tys. placówek i na koniec roku będą dysponowały ok. 6,8 tys. sklepów.
Według PMR 15 największych sieci rozwijających się na zasadzie franczyzy lub ajencji przyłączy w tym roku 2,1 tys. sklepów, co oznacza 15-proc. wzrost w porównaniu z ub. r. – Rosnąca konkurencja powoduje, że właściciele niezrzeszonych sklepów stają przed wyborem: zamknięcie sklepu albo przystąpienie do jednego z systemów franczyzowych, i coraz częściej decydują się na tę drugą opcję – mówi Patrycja Nalepa, analityk handlu detalicznego w PMR.
Drugim najszybciej rosnącym kanałem dystrybucji są w tym roku sklepy dyskontowe, których obroty wzrosną o 18,5 proc. i zanotują największy ze wszystkich segmentów wzrost udziału w rynku – z 7,7 proc. w roku 2008 do 9,1 proc. w 2009 r. Udział hiper-, supermarketów i dyskontów wzrośnie w 2009 r. do 33,5 proc. z 30,8 proc. w 2008 r.