Supermarkety to jeden z głównych kanałów dystrybucji, pod względem obrotów, które w tym roku mają wzrosnąć do 25 mld zł, zajmują trzecią pozycję za tradycyjnymi sklepami spożywczymi oraz hipermarketami.

Według prognozy firmy Euromonitor International sytuacja w kolejnych latach się w tym zakresie nie zmieni, to jednak obroty supermarketów będą rosły najszybciej, by w 2014 r. wynieść 36,4 mld zł. Powód ich powodzenia jest prosty – z hipermarketami wygrywają lepszymi lokalizacjami, do których klienci mogą łatwiej i szybciej dojechać. Z kolei z tradycyjnymi sklepami wygrywają znacznie szerszą ofertą oraz jednocześnie niższymi cenami.

Jest to także przykład segmentu rynku, gdzie mimo ogromnej konkurencji mocną pozycję udało się zdobyć polskim firmom. Co prawda supermarkety otwierają Tesco i Carrefour, znane klientom głównie z hipermarketów, które jednak także w tym segmencie są liderami z ponad 13 proc. udziałami w segmencie. Jednak już trzecią pozycję z 12 proc. zajmuje francuska grupa Muszkieterowie, której sklepy Intermarche prowadzą w ramach systemu franczyzowego niezależni przedsiębiorcy. Z kolei następni w kolejności pod względem udziałów gracze to także polskie firmy Polomarket oraz Piotr i Paweł.

Supermarkety rosną też najszybciej pod względem liczby nowych sklepów. Z ostatniego raportu firmy Nielsen wynika, że w ub.r. ich liczba wzrosła o 7 proc. i przekroczyła 4,2 tys.