W sto­sun­ku do pro­jek­tu rzą­do­we­go wpro­wa­dzo­no dwie po­praw­ki, któ­re przy­wra­ca­ją moż­li­wość do­fi­nan­so­wa­nia sa­mo­rzą­dom z bu­dże­tu do 100 proc. kosz­tów re­ali­za­cji nie­któ­rych za­dań wła­snych. Rząd pro­po­no­wał, by by­ło to 80 proc.

Od stycz­nia ak­cy­za na olej na­pę­do­wy wzro­śnie z 1 048 zł za 1000 l do 1 196 zł. Jest to zwią­za­ne z do­sto­so­wa­niem pol­skiej staw­ki do mi­ni­mów unij­nych (330 eu­ro za 1000 li­trów). Ce­ny na sta­cjach wzro­sną o ok. 18 gr na li­trze, bu­dżet zaś zy­ska ok. 2,2 mld zł w ska­li ro­ku. O 4 proc. wzro­śnie ak­cy­za na wy­ro­by ty­to­nio­we, co da do­dat­ko­we 245 mln zł. Usta­wa no­we­li­zu­je też or­dy­na­cję po­dat­ko­wą, li­kwi­du­jąc lo­ka­ty z dzien­ną ka­pi­ta­li­za­cją od­se­tek, z któ­rych zy­ski nie pod­le­ga­ją 19-proc. staw­ce „po­dat­ku Bel­ki".