Jak będzie wyglądała polska branża budowlana w 2025? Gdzie tkwi potencjał do wzrostu efektywności? Jak firmy budowlane podchodzą do wdrażania innowacji? Odpowiedzi na te kluczowe dla sektora odpowiedzi przynosi raport „Budownictwo. Innowacje. Wizja liderów branży 2025", przygotowany przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku na zlecenie firmy Autodesk. Raport powstał na podstawie pogłębionych wywiadów jakościowych z przedstawicielami kadry zarządzającej największych biur projektowych, renomowanych pracowni architektonicznych oraz największych deweloperów i generalnych wykonawców.
Kierunki zmian
Uczestnicy badania są zgodni: najbliższe lata upłyną raczej pod znakiem optymalizacji i stopniowego wdrażania nowych rozwiązań niż rewolucji. Oceniają, że większość z tych rozwiązań jest już dostępna, jednak teraz nadszedł czas na ich szersze zastosowanie. Przychodzi też moment zmierzenia się branży z wyzwaniami wynikającymi z sytuacji na rynku pracy, rosnącymi cenami energii i materiałów budowlanych.
Wdrażanie nowych rozwiązań jest wyjściem naprzeciw nowym oczekiwaniom rynku – w zakresie ekologii, nowych potrzeb mieszkaniowych, zmiany preferencji inwestorów. Trendy społeczne, w tym większa mobilność, zmiana podejścia do własności czy do charakteru pracy, a także rosnąca świadomość w zakresie energooszczędności czy starzejące się społeczeństwo będą miały ogromny wpływ na to, co i jak będzie w Polsce budowane.
Potencjał wzrostu efektywności branży jest ogromny. Drzemie on w szczególności w zmianie podejścia do współpracy między poszczególnymi podmiotami i stopniowym wdrażaniu nowości.
– Raport podkreśla rolę współpracy i nowych technologii, zwłaszcza wspierających planowanie, komunikację i optymalizację procesów – mówi Przemysław Nogaj, menedżer ds. rozwiązań AEC, Autodesk. – Niezwykle ważne miejsce zajmuje BIM (z ang. Building Information Modeling, modelowanie informacji o budynku – red.) i perspektywa objęcia tym sposobem pracy wszystkich uczestników procesu projektowo-budowlanego. Są to elementy spójne ze strategią Autodesk dla rynku architektoniczno-budowlanego – podkreśla.