Francja bardzo przywiązała się do Renaulta

Emmanuel Macron oświadczył w Tokio, że nic nie uzasadnia zmniejszenia przez skarb państwa Francji udziału w Renaulcie. Wyraził też pragnienie, by sojusz Renaulta i Nissana pracował nad zwiększaniem synergii.

Publikacja: 27.06.2019 16:35

Francja bardzo przywiązała się do Renaulta

Foto: AFP

W stosunkach między obiema firmami doszło do napięcia od czasu aresztowania twórcy i szefa sojuszu Carlosa Ghosna, ale prezydent Francji, który  udał się do Japonii na szczyt G20 w Osace uznał na spotkaniu z  dziennikarzami, że sprawa Ghosna to incydent, który nie powinien mieć wpływu na sojusz. - W tej sytuacji nic nie uzasadnia zmiany krzyżowych udziałów, reguł zarządzania, a tym bardziej udziału skarbu państwa w kapitale Renaulta, co nie ma nic wspólnego z Nissanem - zacytował go Reuter.

Czytaj także: Pierwszy zgrzyt w sojuszu Renault-Nissan

Ta wypowiedź jest w wyraźnej sprzeczności z deklaracjami sprzed kilku tygodni ministra gospodarki i finansów Brunoa Le Maire, że skarb państwa mógłby zmniejszyć swój stan posiadania w Renaulcie, jeśli to pozwoliłoby wzmocnić sojusz z Nissanem.

Prezydent Francji zachęcał sojusz do utrzymania stabilności i do zwiększania synergii, bo uznał, że przyszłość zależy od zwiększonej integracji, aby obie firmy razem zajmowały pozycję lidera w pojazdach elektrycznych i autonomicznych. "Sukcesu sojuszu nie zapewnią ruchy kapitałowe, to nie w tym rzecz, ale są ludzie, którzy chcą uprawiać nierozważną politykę". Obecny układ (43,3 proc. Nissana w Renaulcie i 15 proc. Renaulta w Nissanie, bez prawa głosu) "jest wynikiem historii, nie będziemy teraz tego zmieniać, nie o to chodzi, nie to poprawi sytuację Nissana" - powiedział Macron.

Na spotkaniu z Francuzami mieszkającymi w Japonii prezydent powiedział, że sojusz Renault-Nissan "to klejnot przemysłu. Stworzyliśmy giganta, którego nie tylko musimy zachować, ale też rozwijać synergie i sojusze dla umacniania go wobec międzynarodowej konkurencji". Ta wypowiedź wskazywała na możliwość zarówno głębszej integracji sojuszu istniejącego od 20 lat, jak i na związki z innymi producentami.

W wywiadzie dla publicznego nadawcy rtv NHK Macron wyraził nadzieję, że partnerstwo Nissana i Renaulta będzie trwać, a obie firmy będą działać na rzecz  dalszej integracji.

W stosunkach między obiema firmami doszło do napięcia od czasu aresztowania twórcy i szefa sojuszu Carlosa Ghosna, ale prezydent Francji, który  udał się do Japonii na szczyt G20 w Osace uznał na spotkaniu z  dziennikarzami, że sprawa Ghosna to incydent, który nie powinien mieć wpływu na sojusz. - W tej sytuacji nic nie uzasadnia zmiany krzyżowych udziałów, reguł zarządzania, a tym bardziej udziału skarbu państwa w kapitale Renaulta, co nie ma nic wspólnego z Nissanem - zacytował go Reuter.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Biznes
Co 10. zatrudniony w Boeingu straci pracę. To efekt miesięcznego strajku
Biznes
BCC For The Future już na stałe zagości w kalendarzach biznesowych w Polsce
Materiał Promocyjny
Bolączki inwestorów – od kadr po zamówienia
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polskie firmy kontra chińska konkurencja, miliardy na transformację energetyczną
Biznes
Spółka Srebrna z rekordowymi przychodami. Wśród wydatków tysiące na karmę dla kotów