Nie tylko komórkowi giganci rośli w pandemii

2020 rok na polskim rynku telekomunikacyjnym przyniósł umocnienie największych czterech graczy. Oto jak wyglądała czołówka.

Aktualizacja: 29.03.2021 07:50 Publikacja: 28.03.2021 21:00

Pandemia podkreśliła znaczenie infrastruktury telekomunikacyjnej i dała początek transakcjom jej spr

Pandemia podkreśliła znaczenie infrastruktury telekomunikacyjnej i dała początek transakcjom jej sprzedaży

Foto: AdobeStock

Największe grupy telekomunikacyjne w Polsce przedstawiły sprawozdania finansowe za 2020 r. Na ich podstawie można przeanalizować podlegający mocnej przemianie rynek.

W 2020 r. pod względem przychodów ogółem największym graczem w branży stał się na dobre Cyfrowy Polsat, właściciel komórkowej sieci Plus, platformy z płatną telewizją, biznesem nadawczym, internetową grupą Interia, ale wchodzący w coraz to nowe biznesy, jak fotowoltaika.

W minionym roku przychody grupy założonej przez Zygmunta Solorza zbliżyły się do 12 mld zł i wyprzedziła ona wieloletniego lidera rynku telekomunikacyjnego – Orange Polska (11,5 mld zł).

Z kolei pod względem czysto telekomunikacyjnego biznesu numerem jeden w kraju jest najprawdopodobniej nadal Orange.

Numer trzy i cztery zaś to odpowiednio: Play – z 7,16 mld zł przychodu – i T-Mobile Polska – z około 6,5 mld zł obrotu.

Na to, że w telekomunikacji przoduje Orange, czyli dawny monopolista, wskazują zarówno wysokie udziały biznesu telewizyjnego i reklamowego w obrotach grupy Cyfrowego Polsatu, jak i nadal pozycja dominująca Orange w rynku stacjonarnym czy dane o liczbie i rozkładzie kart SIM.

Na podstawie szacunków Cyfrowego Polsatu i innych dostępnych informacji można wyliczyć, że cztery największe sieci komórkowe w Polsce w grudniu 2020 r. obsługiwały ponad 55,8 mln kart SIM, o 1,5 mln więcej niż w 2019 r.

Ten wzrost to efekt m.in. przejęcia Virgin Mobile Polska przez P4, operatora sieci Play, ale nie tylko. To w dużej mierze kwestia zainteresowania dodatkowymi usługami telekomów w czasie pandemii: zarówno ze strony gospodarstw domowych, jak i firm czy sektora publicznego. Dowodzić tego może fakt, że to nie Play, ale Plus i Cyfrowy Polsat uzyskały w tym czasie największy przyrost kart SIM (o około 680 tys.).

Udział Orange Polska w tak określonym rynku kart SIM w 2020 r. mógł wynosić 29,3 proc. Według naszych szacunków przypadało nań 16,36 mln kart (licząc z kartami dla usług stacjonarnego internetu w technologii LTE).

Drugie miejsce należało do Playa (15,4 mln kart SIM), trzecie do grupy Cyfrowy Polsat (12,85 mln kart SIM), a czwarte do T-Mobile Polska (prawie 11,2 mln kart SIM).

Sam Cyfrowy Polsat przedstawił szacunki co do rozkładu kart kontraktowych. Uważa, że na Orange przypada 29,1 proc. takich kart. Drugie miejsce zajmować mają marki polsatowskie (26,2 proc.), trzecie – Play (25,4 proc), a czwarte – T-Mobile (19,3 proc.).

2021 r. to ostatni rok, gdy operatorzy będą jedynymi właścicielami infrastruktury telekomunikacyjnej, którą zbudowali. Zobaczymy idące w miliardy złotych transakcje, a ich falę zapoczątkuje najprawdopodobniej sprzedaż 60 proc. spółki wieżowej Playa hiszpańskiemu Cellneksowi (za około 3,4 mld zł).

Spośród wielkiej czwórki najszybciej rosły w ub.r. przychody grupy Cyfrowy Polsat (2,5 proc.), Playa (1,7 proc.), T-Mobile (1,1 proc.), a najwolniej Orange Polska (0,9 proc.). Playowi najmocniej rosły zyski: jego czysty zarobek przekroczył 1 mld zł, zbliżając się do wyniku grupy Zygmunta Solorza.

Pełnych informacji o sytuacji na dalszych miejscach jeszcze nie ma. Wiadomo, że telewizja kablowa – UPC Polska – powiększyła przychody o 4 proc., do 1,7 mld zł, a grupa wielkopolskiej Inei, budująca sieci z dotacji, o 16,2 proc.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku