TP straciła pół miliona linii

Konkurenci coraz bardziej podkopują pozycję Telekomunikacji Polskiej. Przychody z telefonii stacjonarnej ciągle spadają, a Internet i komórki nie ratują już sytuacji

Aktualizacja: 26.10.2007 11:14 Publikacja: 26.10.2007 02:42

TP straciła pół miliona linii

Foto: Rzeczpospolita

Ponad 460 tys. płacących abonament telefoniczny klientów odebrali Telekomunikacji Polskiej jej rywale, od kiedy mają prawo konkurować z narodowym operatorem w jego własnej sieci. W tym samym czasie ponad 90 tys. korzystających z usług internetowych wolało odejść od TP do innych firm. Telekomunikacja coraz silniej odczuwa konkurencję ze strony telewizji kablowych, telefonii internetowej i operatorów komórek. W efekcie w ciągu ostatnich 12 miesięcy straciła ok. 1 mln detalicznych linii telefonicznych. Przychody z telefonii stacjonarnej spadły od początku roku o ponad 8 proc. To nic nowego. Z takimi problemami TP boryka się od wielu kwartałów. Do tej pory sytuację ratował jednak dynamiczny wzrost przychodów z rynku komórkowego.

Wyniki PTK Centertel, należącego do TP operatora sieci Orange, ciągle rosną. W III kwartale przychody wyniosły ponad 2 mld zł, a w całym 2007 r. mogą sięgnąć 8 mld zł. To by oznaczało wzrost o 400 – 500 mln zł. Ale to i tak o ponad połowę mniej niż w 2006 r. Klientów nie przybywa już tak szybko jak w poprzednich latach (po 2 – 2,5 mln rocznie).

– Nasycenie rynku przekroczyło 105 proc. Nastawiamy się coraz bardziej na utrzymanie klientów w sieci niż na zdobywanie nowych – mówi Maciej Witucki, szef Telekomunikacji Polskiej. Pozytywnym trendem jest stopniowy wzrost przychodów, jakie przynosi przeciętny klient sieci Orange (teraz 51,5 zł).

– To wynik rosnącej liczby wydzwanianych minut i użytkowania usług dodanych, przede wszystkim SMS – twierdzi Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes zarządu Centertelu.

Niewykluczone, że grupa zacznie sprzedawać usługi telefonii komórkowej także pod marką Telekomunikacji Polskiej. Zwiększyła również zasięg usług telewizyjnych.

Coraz trudniej TP zdobywać nowych abonentów Internetu. W III kwartale przyłączyła ich 80 tys., co jest drugim najgorszym wynikiem w ciągu ostatnich kilku kwartałów. TP musi się liczyć z coraz silniejszą konkurencją operatorów alternatywnych. Mimo to wciąż pozostaje największym operatorem na rynku, z rocznymi przychodami rzędu 18 mld zł.

Wyniki finansowe Telekomunikacji Polskiej w trzecim kwartale okazały się lepsze, niż się wszyscy spodziewali. Warto zwrócić uwagę na wysokie przychody ze sprzedaży i marżę EBITDA. TP nieznacznie poprawiła wyniki we wszystkich segmentach, co razem złożyło się na relatywnie dobry wynik netto. W trzecim kwartale spółka przyłączyła znaczącą liczbę nowych użytkowników telefonów na kartę, ale za to wciąż kiepsko idzie jej sprzedaż usług dostępu do Internetu. Poprawa wyników z telefonicznej sprzedaży hurtowej zapewne nie będzie miała trwałego charakteru. Fundamentalna ocena sytuacji spółki wciąż pozostaje negatywna.

Ponad 460 tys. płacących abonament telefoniczny klientów odebrali Telekomunikacji Polskiej jej rywale, od kiedy mają prawo konkurować z narodowym operatorem w jego własnej sieci. W tym samym czasie ponad 90 tys. korzystających z usług internetowych wolało odejść od TP do innych firm. Telekomunikacja coraz silniej odczuwa konkurencję ze strony telewizji kablowych, telefonii internetowej i operatorów komórek. W efekcie w ciągu ostatnich 12 miesięcy straciła ok. 1 mln detalicznych linii telefonicznych. Przychody z telefonii stacjonarnej spadły od początku roku o ponad 8 proc. To nic nowego. Z takimi problemami TP boryka się od wielu kwartałów. Do tej pory sytuację ratował jednak dynamiczny wzrost przychodów z rynku komórkowego.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca