Orlen najdroższą marką

Ranking „Rz” : 300 wycenionych w naszym zestawieniu marek ma wartość 40 mld zł. Listę otwiera znak towarowy PKN Orlen, który wyprzedził dotychczasowego lidera Telekomunikację Polską

Aktualizacja: 06.12.2007 03:10 Publikacja: 05.12.2007 20:09

Orlen najdroższą marką

Foto: Rzeczpospolita

Awans Orlenu na pierwsze miejsce naszej listy najdroższych polskich marek jest najważniejszą zmianą w czwartej już edycji rankingu. To wynik zarówno systematycznego wzrostu wartości marki Orlen, jak i spadku wartości TP, która straciła w tym roku zajmowaną przez trzy lata pozycję lidera.

– To wynik ciężkiej pracy 25 tysięcy osób zatrudnionych w koncernie – podkreślał Piotr Kownacki, prezes PKN Orlen, odbierając na środowej gali dyplom dla najcenniejszej polskiej marki.

W 2004 r., gdy pierwszy raz opublikowaliśmy ranking, marka Orlen była wyceniona na niespełna 1,6 mld złotych, o ok. miliard mniej niż obecnie. Marka TP, wyceniana wówczas na 3,87 mld złotych, w tym roku warta jest już tylko 2,43 miliarda złotych. To między innymi efekt niższych przychodów telefonii stacjonarnej – wciąż głównego produktu pod marką TP – która traci klientów na rzecz operatorów komórkowych. Pomimo to Dominique Lesage, dyrektor do spraw komunikacji TP, zapewnił, że marka Telekomunikacji Polskiej nie zniknie z polskiego rynku.

W pierwszej dziesiątce najdroższych polskich marek tylko trzy straciły na wartości. W sumie wartość pierwszej dziesiątki sięga 14,1 mld złotych – o 600 mln zł więcej niż w ubiegłym roku. Wśród wszystkich 300 marek wycenionych w tegorocznym rankingu aż 160 jest dziś droższych niż przed rokiem.

Zmian było jednak więcej – zarówno na liście 300 najcenniejszych polskich marek, jak też w rankingach branżowych, gdzie porównujemy siłę znaków towarowych w poszczególnych segmentach rynku. W tym roku wybraliśmy najmocniejsze marki już w siedmiu kategoriach, nagradzając zwycięzców statuetkami Marqa 2007. Po raz czwarty odebrali je w tym roku właściciele Wedla, który ponownie się okazał najmocniejszą marką wśród produktów żywnościowych, oraz Żywca Zdrój, który znów wygrał w kategorii napoje i używki. – Zmienia się otoczenie, a Wedel i Żywiec Zdrój wciąż są na podium. To efekt budowania marki przez długie lata – podsumował Marek Wojtyna, prezes Żywiec Zdrój.

W kategorii produktów niespożywczych na pozycję lidera wróciła w tym roku Wólczanka, która zdobyła już statuetkę Marqa w 2004 roku. – Gdy po raz pierwszy dostaliśmy statuetkę Marqa, Wólczanka była na początku dużych zmian. To wtedy podejmowaliśmy decyzje, które wpłynęły na wzrost wartości marki. Tegoroczna nagroda to dowód, że poszliśmy wtedy we właściwym kierunku — powiedział „Rz” Rafał Bauer, prezes Vistuli & Wólczanki. PKO BP po raz drugi zwyciężył w tym roku wśród marek finansowych. Pierwszy raz przyznaliśmy w tym roku tytuły Marqa w trzech nowych kategoriach – media, telekomunikacja oraz handel i usługi, które powstały w wyniku podziału bardzo szerokiej branży telekomunikacja i usługi.

Najmocniejszą marką medialną okazało się Radio RMF FM. – Moc naszej marki była budowana przez 17 lat – podkreślał Jarosław Hendzel, dyrektor generalny spółki Broker FM, do której należy stacja.

Tytuł Marqa 2007 w kategorii telekomunikacja trafił do telefonii POP. – Ten sukces dowodzi, jak bardzo ważna jest silna marka – mówiła Grażyna Piotrowska-Oliwa, prezes PTK Centertel. – Wbrew spekulacjom o unifikacji pod marką Orange, nie zabijemy kury znoszącej złote jajka – dodała pani prezes.

W kategorii handel i usługi wygrała restauracyjna marka Sphinx, która w ubiegłym roku zdobyła tytuł najlepszej wśród marek budowanych od zera. W tym roku wyróżniliśmy z kolei najbardziej dynamiczną markę. Tytuł i dyplom dostał Polsat, któremu duże inwestycje w promocję pomogły w tym roku wyraźnie wzmocnić markę. W rezultacie Polsat dzieli już tylko 16 punktów od lidera w kategorii media RMF FM i tylko osiem punktów od najmocniejszej polskiej marki telewizyjnej TVN.

—wsp. a.mac

Awans Orlenu na pierwsze miejsce naszej listy najdroższych polskich marek jest najważniejszą zmianą w czwartej już edycji rankingu. To wynik zarówno systematycznego wzrostu wartości marki Orlen, jak i spadku wartości TP, która straciła w tym roku zajmowaną przez trzy lata pozycję lidera.

– To wynik ciężkiej pracy 25 tysięcy osób zatrudnionych w koncernie – podkreślał Piotr Kownacki, prezes PKN Orlen, odbierając na środowej gali dyplom dla najcenniejszej polskiej marki.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej