Kolej liczy na zyski

Zarówno obaj pasażerscy przewoźnicy PKP, jak i ci prywatni nastawieni są na pozyskanie większej liczby klientów w 2008 r. Zaś klienci mogą liczyć na wygodniejsze wagony i promocje cenowe.

Publikacja: 31.12.2007 03:05

PKP InterCity na swoje inwestycje wyda ponad 500 mln zł. – Ok. 400 mln zł na nowe wagony i na modernizację istniejących – mów Czesław Warsewicz, prezes PKP InterCity. – Otworzymy też dziesięć kolejnych centrów obsługi klienta, m.in. w Krakowie, Gdańsku, Opolu czy Rzeszowie, oraz dwie strefy VIP – w Poznaniu i w Gdańsku.

W przyszłym roku przewoźnik planuje uruchomić nowe połączenia zarówno krajowe, jak i międzynarodowe. Pociągi zaczną jeździć m.in. do Budapesztu, Monachium czy Amsterdamu. Na trasach krajowych co godzinę będą kursować m.in. do Wrocławia, Szczecina czy Krakowa.

Już od stycznia pojawią się nowe promocje. Na dwa miesiące przed podróżą będzie można kupić bilety do głównych miast Polski za 33 – 55 zł. W przygotowaniu są też specjalne oferty wakacyjne.

Przewoźnik szacuje, że w 2008 r. z jego usług skorzysta ok. 12,5 mln osób, o milion więcej niż w 2007. Liczy też na większy zysk. – Planujemy w 2008 r. zysk w wysokości ok. 60 mln zł – deklaruje Warsewicz. Tegoroczny – ok. 52 mln zł.

Na wzrost liczby klientów liczy też spółka PKP Przewozy Regionalne, która zapewnia połączenia na terenie województw i między regionami sąsiadującymi. – Planujemy, że w przyszłym roku naszymi pociągami będzie podróżować 169,5 mln pasażerów – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik spółki PKP PR. To o ok. 4 mln więcej niż w tym roku. Przyszły rok podobnie jak bieżący spółka planuje zakończyć zyskiem.

– Podwyżek cen biletów nie planujemy, utrzymamy ofertę tanich biletów, m.in. turystycznych, rodzinnych czy grupowych, wprowadzimy też nowe – deklaruje Łukasz Kurpiewski. Spółka planuje rozwinąć współpracę z samorządami nie tylko wojewódzkimi, ale i miejskimi przy tworzeniu wspólnych ofert biletowych, biletów aglomeracyjnych, powiązaniu biletu kolejowego z biletem na komunikację miejską.

W okresach świątecznych, ferii i wakacji pojawią się dodatkowe pociągi. – Chcemy w najbliższych czterech latach zainwestować w tabor 2 mld złotych – deklaruje Kurpiewski.

Czy Przewozom Regionalnym uda się zrealizować swoje zamierzenia, zależy w dużej mierze od prywatnej konkurencji spółki, która chce wywalczyć dla siebie jak największą część rynku. Konsorcjum PCC i Arriva już od tego roku obsługuje połączenia wojewódzkie na Pomorzu i Kujawach. – Liczymy, że w 2008 r. przetargi na przewozy, w których będziemy mogli wystartować, ogłoszą pozostałe województwa – mówi Maciej Królak, rzecznik Arrivy. Przewoźnik ma nadzieję, że ta liczba wzrośnie.

Biznes
Gdzie wypoczywa dwór Władimira Putina i objęci sankcjami oligarchowie?
Biznes
Eksperci krytycznie o wydatkach Europy na zbrojenia. Im bliżej Rosji, tym lepiej
Biznes
Konflikt Indii z Pakistanem. Rozmowy Chin i USA. Obniżka stóp procentowych
Biznes
Impact’25 i Obama. Co wydarzy się w Poznaniu?
Biznes
Paraliż lotnisk i internetu w Rosji. 60 tysięcy pasażerów utknęło
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku