Wielkie zakupy szczecińskiego armatora

W ciągu pięciu lat nasz największy armator – szczecińska Polska Żegluga Morska – odbierze ze stoczni w Chinach i Japonii aż 24 nowe masowce o łącznej nośności ponad miliona ton. Wybór dostawców nie jest przypadkowy. Oferta dalekowschodnich stoczni przystosowanych do produkcji nieskomplikowanych pod względem technicznym statków jest dużo tańsza niż stoczni polskich i europejskich

Publikacja: 27.01.2008 17:57

Red

Program wymiany tonażu podyktowany jest zmieniającymi się przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa żeglugi na morzu, kosztami eksploatacyjnymi oraz wymaganiami stale zmieniającego się rynku. Wiek najstarszych statków pozostających w służbie w barwach szczecińskiego armatora przekracza 30 lat. Stąd pilna potrzeba realizacji programu modernizacji floty, który do 2015 roku ma zaowocować budową aż 34 statków.

PŻM gruntownie rozbudowuje flotę tzw. jeziorowców. To statki, których wielkość dostosowana jest do warunków żeglugi w ujściu Rzeki św. Wawrzyńca oraz śluz łączących wielkie jeziora amerykańskie. W tym roku w ręce armatora trafi pierwszy z ośmiu zamówionych w dwóch chińskich stoczniach Mingde i Guyou statków o nośności 30 tys. ton. Zaprojektowane w Polsce statki posiadają zgodnie z międzynarodowymi przepisami podwójne dno i podwójne burty. Będą przewoziły ładunki masowe oraz wyroby stalowe na szlakach transatlantyckich.

Najdłuższa seria dziesięciu nowoczesnych masowców o nośności 38 tys. ton każdy zamówiona została w innej chińskiej stoczni Xingang. Pierwszy statek z tej serii klasyfikowany jako typ handy-size ma być przekazany armatorowi już w tym roku.

W najbliższych latach flotę PŻM zasilą także dwa masowce o nośności 82 tys. ton, które zamówiono w japońskiej stoczni Tsuneishi Shipbuilding Company. Statki pod względem rozmiarów (maksymalna długość 229 m, szerokość 32 m i zanurzenie 14,4 m) są przystosowane do zawijania do portu Kamsar w Gwinei (stąd określenie typu kamsarmax), skąd będą zabierać ładunki boksytów. O wyborze stoczni w Japonii zadecydowała nie tylko atrakcyjna cena, ale także unikalna produkowana tam konstrukcja, zoptymalizowana pod kątem możliwości operacyjnych i zużycia paliwa. Ze względu na duże zapotrzebowanie armatorów na statki tego typu stocznia japońska, która buduje statki typu kamsarmax od 2004 roku, zrealizuje dostawę pierwszej jednostki dla PŻM dopiero w 2013 roku. Doceniając potencjał rynku przewozów boksytowych, szczeciński armator czyni starania, aby zamówienie rozszerzyć na kolejne dwa statki tego typu.Dłużej armator ze Szczecina będzie też czekał na dostawę czterech masowców typu panamax, o nośności 80 tys. ton każdy. Budowa serii statków, które są dostosowane do żeglugi przez śluzy Kanału Panamskiego, rozpocznie się w chińskim mieście Jinjiang w stoczni New Times Shipbuilding w przyszłym roku i zakończy się w 2011 roku.

Nowa flotylla 80-tysięczników uzupełni możliwości przewozowe armatora, który w tej klasie statków eksploatuje tylko sześć zbudowanych na początku lat 90. w Danii masowców o nośności 73,5 tys. ton.

Rozbudowa floty PŻM nie ogranicza się do budowy statków przeznaczonych do przewozu ładunków masowych. Wiosną ubiegłego roku w Stoczni Szczecińskiej Nowej SA armator złożył zamówienie na budowę dwóch nowoczesnych promów klasy ro-pax przeznaczonych do obsługi połączenia promowego ze Świnoujścia do Trelleborga w Szwecji. Każdy z nich poza prawie 350 kierowcami i pasażerami będzie mógł zabrać na pokład o długości 3 km do 200 wielkich ciężarówek. Promy mają wejść do służby w latach 2010 – 2011 i będą eksploatowane w barwach należącego do PŻM operatora Unity Line.Budowa statków o tonażu ponad miliona ton nie oznacza, że o tyle wzrośnie wielkość floty PŻM. Mimo systematycznych remontów prowadzonych głównie w stoczniach polskich, rumuńskich i ukraińskich część statków ze względu na stopień zużycia oraz wskaźniki ekonomiczne (zbyt duże zużycie paliwa i mały stopień automatyzacji) kwalifikuje się już do wycofania z eksploatacji.

Flota PŻM liczy obecnie ponad 70 statków i poza masowcami i promami obejmuje także statki przystosowane do przewozu płynnej siarki.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca