Program wymiany tonażu podyktowany jest zmieniającymi się przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa żeglugi na morzu, kosztami eksploatacyjnymi oraz wymaganiami stale zmieniającego się rynku. Wiek najstarszych statków pozostających w służbie w barwach szczecińskiego armatora przekracza 30 lat. Stąd pilna potrzeba realizacji programu modernizacji floty, który do 2015 roku ma zaowocować budową aż 34 statków.
PŻM gruntownie rozbudowuje flotę tzw. jeziorowców. To statki, których wielkość dostosowana jest do warunków żeglugi w ujściu Rzeki św. Wawrzyńca oraz śluz łączących wielkie jeziora amerykańskie. W tym roku w ręce armatora trafi pierwszy z ośmiu zamówionych w dwóch chińskich stoczniach Mingde i Guyou statków o nośności 30 tys. ton. Zaprojektowane w Polsce statki posiadają zgodnie z międzynarodowymi przepisami podwójne dno i podwójne burty. Będą przewoziły ładunki masowe oraz wyroby stalowe na szlakach transatlantyckich.
Najdłuższa seria dziesięciu nowoczesnych masowców o nośności 38 tys. ton każdy zamówiona została w innej chińskiej stoczni Xingang. Pierwszy statek z tej serii klasyfikowany jako typ handy-size ma być przekazany armatorowi już w tym roku.
W najbliższych latach flotę PŻM zasilą także dwa masowce o nośności 82 tys. ton, które zamówiono w japońskiej stoczni Tsuneishi Shipbuilding Company. Statki pod względem rozmiarów (maksymalna długość 229 m, szerokość 32 m i zanurzenie 14,4 m) są przystosowane do zawijania do portu Kamsar w Gwinei (stąd określenie typu kamsarmax), skąd będą zabierać ładunki boksytów. O wyborze stoczni w Japonii zadecydowała nie tylko atrakcyjna cena, ale także unikalna produkowana tam konstrukcja, zoptymalizowana pod kątem możliwości operacyjnych i zużycia paliwa. Ze względu na duże zapotrzebowanie armatorów na statki tego typu stocznia japońska, która buduje statki typu kamsarmax od 2004 roku, zrealizuje dostawę pierwszej jednostki dla PŻM dopiero w 2013 roku. Doceniając potencjał rynku przewozów boksytowych, szczeciński armator czyni starania, aby zamówienie rozszerzyć na kolejne dwa statki tego typu.Dłużej armator ze Szczecina będzie też czekał na dostawę czterech masowców typu panamax, o nośności 80 tys. ton każdy. Budowa serii statków, które są dostosowane do żeglugi przez śluzy Kanału Panamskiego, rozpocznie się w chińskim mieście Jinjiang w stoczni New Times Shipbuilding w przyszłym roku i zakończy się w 2011 roku.
Nowa flotylla 80-tysięczników uzupełni możliwości przewozowe armatora, który w tej klasie statków eksploatuje tylko sześć zbudowanych na początku lat 90. w Danii masowców o nośności 73,5 tys. ton.