Osobowe idą jak woda

Podsumowanie 2007 roku. Najszybciej, wzrósł leasing samochodów osobowych

Publikacja: 05.02.2008 01:11

Osobowe idą jak woda

Foto: Rzeczpospolita

Według danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych wartość wyleasingowanych w 2007 roku samochodów wyniosła 19,45 mld zł i była o 59 procent wyższa niż w 2006 roku. Największy udział w tej grupie mają samochody osobowe (38 procent), ciągniki siodłowe (25 procent) i naczepy (12 procent).

Najszybciej, o 68 procent, zwiększało się zainteresowanie samochodami osobowymi. Wartość wyleasingowanych w 2007 roku osobówek sięgnęła 7,3 mld zł przy średniej cenie 75 tys. zł za auto. Przeciętna umowa została zawarta na 39 miesięcy. Przedsiębiorstwa wyleasingowały około 100 tys. pojazdów osobowych na ponad 276 tys. zarejestrowanych w 2007 roku. Udział nowych aut osobowych w całości finansowania tej grupy samochodów wyniósł 88 procent.

Mniej, o 59 procent, wzrosła wartość leasingowanych ciągników siodłowych i samochodów ciężarowych, która wyniosła 9,5 mld zł. Dynamika tego rynku była hamowana przez brak pojazdów, na które czeka się, w zależności od marki i modelu, od kilku do kilkunastu miesięcy.

– W ubiegłym roku z powodu niewystarczającej podaży ciężarówek używane roczne osiągały wyższe ceny niż fabrycznie nowe, których nie można było kupić – mówi przewodniczący Komitetu Wykonawczego Związku Przedsiębiorstw Leasingowych Mieczysław Groszek. W tym segmencie leasingu nowe ciężarówki stanowiły 85 procent, a nowe ciągniki siodłowe 81 procent.

W leasingowanych przyczepach i naczepach aż 89 procent było nowych. Średni okres leasingu pojazdów użytkowych wynosi 48 – 49 miesięcy. W 2007 roku klienci zdecydowali się na leasing ok.

59 800 samochodów ciężarowych wszystkich klas i ciągników siodłowych. Z braku porównywalnych danych ZPL nie może dokładnie określić liczby leasingowanych ciężarówek ogółem ani w podziale na klasy.

Największymi graczami wśród firm zajmujących się leasingiem pojazdów są: EFL mający 14 procent udziału w rynku, Raiffeisen Leasing (11,6), BRE Leasing (9,2) i Millenium Leasing (6,4). Natomiast największą wartość umów leasingu aut osobowych zawarły: EFL, zajmując 19 procent rynku, Raiffeisen Leasing (14), BRE Leasing (10) i Volkswagen Leasing (8).

Szybko rosnące zapotrzebowanie na leasing, które pokrywa ponad 17 procent potrzeb inwestycyjnych polskich przedsiębiorstw, nie spowoduje braku środków w firmach leasingowych. – Przedsiębiorstwa mają pieniądze – zapewnia wiceprzewodniczący ZPL Andrzej Krzemiński.

Branża ocenia, że w 2008 roku popyt na leasing zwiększy się o 30 – 35 procent. Przedstawiciele polskich firm leasingowych należą do największych optymistów w Europie. Polski barometr leasingu, w którym przedstawiciele firm leasingowych oceniają perspektywy branży w kontekście otoczenia makroekonomicznego, sektora leasingu i działalności indywidualnej, w grudniu 2007 roku wyniósł 80 punktów, gdy podobny wskaźnik dla Europy Środkowej i Wschodniej osiągnął 53 punkty, dla Niemiec 37, a Wielkiej Brytanii 7.

Młoda branża leasingu konsoliduje swoją reprezentację. Do mającego 35 członków Związku Przedsiębiorstw Leasingowych dołączył w połowie stycznia Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, który zrzesza 12 firm zajmujących się wynajmem i leasingiem samochodów. W kwietniu oba związki ogłoszą nową nazwę.

Według danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych wartość wyleasingowanych w 2007 roku samochodów wyniosła 19,45 mld zł i była o 59 procent wyższa niż w 2006 roku. Największy udział w tej grupie mają samochody osobowe (38 procent), ciągniki siodłowe (25 procent) i naczepy (12 procent).

Najszybciej, o 68 procent, zwiększało się zainteresowanie samochodami osobowymi. Wartość wyleasingowanych w 2007 roku osobówek sięgnęła 7,3 mld zł przy średniej cenie 75 tys. zł za auto. Przeciętna umowa została zawarta na 39 miesięcy. Przedsiębiorstwa wyleasingowały około 100 tys. pojazdów osobowych na ponad 276 tys. zarejestrowanych w 2007 roku. Udział nowych aut osobowych w całości finansowania tej grupy samochodów wyniósł 88 procent.

Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku