Ministerstwa Infrastruktury i Sprawiedliwości pracują nad zmianą kodeksu cywilnego o szczególnym znaczeniu dla Polskich Kolei Państwowych. Nowelizacja ma dotyczyć przepisów regulujących własność nieruchomości.
Opracowywane regulacje mają dawać inwestorom ograniczone prawo zabudowy nad lub pod istniejącymi urządzeniami technicznymi infrastrukturą, budynkami i innymi obiektami. Według Ministerstwa Infrastruktury to bardzo istotne dla projektów związanych z przebudową rejonów dworców kolejowych czy węzłów transportowych. W wielu takich miejscach można byłoby udostępniać powierzchnię na cele komercyjne – uważa.
– Wprowadzenie tzw. własności warstwowej byłoby bardzo dobrym rozwiązaniem dla inwestycji związanych z dworcami kolejowymi, drogami kolejowymi i kolejową infrastrukturą podziemną – mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. Obecnie brak odpowiednich przepisów uniemożliwia komercyjne wykorzystanie m.in. terenów PKP na poziomie gruntu nad linią średnicową w Warszawie. Z podobnym problemem PKP spotyka się również przy przebudowie dużych dworców, które sąsiadują z rozbudowanym układem torów. Ma to miejsce np. w Katowicach i Warszawie, gdzie kolej chce z prywatnym inwestorem wybudować nad torami hotel. – Bez odpowiednich zmian w prawie taki hotel może być tylko i wyłącznie własnością tego, kto jest właścicielem torów, a nie tego, kto zapłaci za budowę – wyjaśnia Wrzosek.
Opracowywane zmiany są tym bardziej istotne, że do Sejmu trafiły już projekty nowelizacji ustaw o komercjalizacji PKP i o transporcie kolejowym. Mają one m.in. przyspieszyć pozyskiwanie przez PKP na własność od samorządów terenów do tej pory przez kolej dzierżawionych. – Mowa o ok. 12 tysiącach działek, których do czasu uwłaszczania nie możemy wprowadzić do obrotu – tłumaczy Wrzosek.
Zainteresowanych inwestowaniem nie zabraknie. – Okolice dworców i linii kolejowych w centrach miast to świetne lokalizacje, którymi deweloperzy są bardzo zainteresowani – mówi Jarosław Szanajca, prezes Polskiego Związku Firm Deweloperskich. – Zwłaszcza stawiający centra handlowe i biurowce. Przy dzisiejszych możliwościach technicznych budowa np. nad torami nie jest żadnym problemem. Blokadą są jedynie przepisy – uważa.