Rząd nie zdąży podnieść ulg na biopaliwa

Bruksela znów odrzuciła polski wniosek o zwiększenie zachęt do stosowania biopaliw. To zła informacja dla koncernów paliwowych i kierowców

Publikacja: 21.06.2008 03:52

Już po raz drugi Komisja Europejska odesłała polski wniosek o akceptację wyższych ulg na biopaliwa. Prosi o uzupełnienie dokumentów. – Mam nadzieję, że chodzi tylko o drobne szczegóły i uda się je wyjaśnić już w lipcu – komentuje Robert Gmyrek, dyrektor ds. alternatywnych źródeł w PKN Orlen.

Ale, jak się dowiedzieliśmy w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, lista zastrzeżeń KE jest długa. Bruksela chce wiedzieć m.in., dlaczego polskie władze uważają, że wprowadzenie obowiązku dolewania biopaliw spowoduje wzrost ceny paliw kopalnych. Zdaniem unijnych urzędników stosowanie biokomponentów nie powoduje ogólnego wzrostu cen na stacjach. Tym samym upada jeden z argumentów za wprowadzeniem wyższych zwolnień w akcyzie na biopaliwa.

– Głównym adresatem pytań Komisji jest Ministerstwo Gospodarki, choć zostały one przesłane także do resortów finansów i rolnictwa. Na odpowiedź jest czas do połowy lipca – mówi Tomasz Pańczyszyn z Polskiej Izby Biopaliw.

Dowiedzieliśmy się jednak, że Komisja prosi także o spotkanie. A to oznacza, że cały proces jeszcze się przedłuży. Wprowadzenie wyższej ulgi na biopaliwa będzie możliwe najwcześniej jesienią albo nawet pod koniec roku.

1,1 mld zł wyniesie wartość sprzedaży biodiesla w tym roku, jeżeli dystrybutorom paliw uda się spełnić rządowe limity

O zwiększenie zachęt walczą głównie dystrybutorzy paliw. Od tego roku muszą oni pod groźbą kary sprzedać określoną ilość biopaliwa. Jego udział w ogólnej sprzedaży paliw ma wynieść 3,45 proc. Jednak kierowcy nie chcą kupować biopaliw. Aby ich zachęcić, postanowiono obniżyć ich cenę. Gdyby Bruksela zatwierdziła ulgi, czysty biodiesel z oleju byłby objęty minimalną akcyzą (1 gr/l, obecnie 20 gr/l) i zwolniony z opłaty paliwowej (ok. 10 gr/l). Litr takiego paliwa byłby o 30 gr tańszy niż obecnie. Stacje, które teraz oferują biodiesel, żądają za niego o 20 gr mniej niż za zwykły olej napędowy.

Wyższe ulgi w akcyzie na biopaliwa Sejm uchwalił w maju ubiegłego roku. Ale dopiero pod koniec stycznia rząd przesłał do Brukseli wniosek o ich akceptację.

Już po raz drugi Komisja Europejska odesłała polski wniosek o akceptację wyższych ulg na biopaliwa. Prosi o uzupełnienie dokumentów. – Mam nadzieję, że chodzi tylko o drobne szczegóły i uda się je wyjaśnić już w lipcu – komentuje Robert Gmyrek, dyrektor ds. alternatywnych źródeł w PKN Orlen.

Ale, jak się dowiedzieliśmy w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, lista zastrzeżeń KE jest długa. Bruksela chce wiedzieć m.in., dlaczego polskie władze uważają, że wprowadzenie obowiązku dolewania biopaliw spowoduje wzrost ceny paliw kopalnych. Zdaniem unijnych urzędników stosowanie biokomponentów nie powoduje ogólnego wzrostu cen na stacjach. Tym samym upada jeden z argumentów za wprowadzeniem wyższych zwolnień w akcyzie na biopaliwa.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca