Reklama
Rozwiń
Reklama

Włoska Agusta sięga po śmigłowce Świdnika

Do ARP wpłynęło pięć ofert dotyczących przejęcia PZL Świdnik. Największe szanse na kupno ostatniej dużej państwowej spółki lotniczej ma Agusta Westland

Publikacja: 19.07.2008 03:44

Włoska Agusta sięga po śmigłowce Świdnika

Foto: Rzeczpospolita

Do piątku Agencja Rozwoju Przemysłu, która jest właścicielem Świdnika i ma 88 proc udziałów w PZL, przyjęła pięć ofert firm lotniczych i instytucji finansowych zainteresowanych kupnem śmigłowcowych zakładów. Negocjacje warunków sprzedaży z wybranymi firmami wystartują w sierpniu.ARP nie ujawnia, kto weźmie udział w końcowej fazie gry o Świdnik, ale nieoficjalnie wiadomo, iż faworytem jest Agusta Westland, włosko-brytyjska potęga helikopterowa z obronnej grupy Finmeccanica.

– Mogę potwierdzić, że przekazaliśmy ARP deklarację chęci zakupu akcji PZL Świdnik – mówi „Rz” Matthew Harvey, dyrektor przedstawicielstwa Agusty Westland w Polsce. AW jest największym zagranicznym kontrahentem Świdnika. Odpowiada za 35 proc. rocznych obrotów firmy. Matthew Harvey zapowiada zacieśnienie współpracy w przyszłości: – Chcemy dokonać pełnej integracji PZL Świdnik z grupą spółek należących do Agusty Westland.

Koncern od dawna przygotowywał się do przejęcia firmy. Ma już ponad 6 proc. udziałów w kapitale WSK PZL Świdnik. Włosi kupili je od pracowników i władz miasta. Znawcy branży spekulują, iż walka o Świdnik rozegra się między dwoma helikopterowymi potentatami: Agustą Westland i amerykańskim Sikorsky Aircraft Corp.

ARP zleciła już ekspertom wycenę największej i jedynej polskiej fabryki śmigłowców, ale nie ujawnia rezultatów ich ustaleń. Według szacunków „Rz” firma zatrudniająca 3,9 – tys. załogę z własnym lotniskiem i ośrodkiem rozwojowym może być warta nawet 400 – 600 mln zł.

PZL Świdnik jest w dobrej kondycji, przychody w ostatnich latach przekraczały 300 mln zł rocznie, a w tym roku, zdaniem prezesa spółki Mieczysława Majewskiego, sięgną 400 mln zł. – Poszukujemy inwestora, który zna branżę i zapewni PZL rozwój. Ale decyzje są w ręku właściciela – przyznaje Majewski.

Reklama
Reklama

PZL Świdnik ma pełny portfel zamówień na dostawy kooperacyjne dla światowych gigantów, z powodzeniem też zdobywa kontrakty na helikoptery własnej konstrukcji. – Oferujemy inwestorom atrakcyjną firmę i spodziewamy się dobrej ceny – podkreśla Roma Sarzyńska, rzecznik ARP.

Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama