PLL LOT szuka wyjścia z kryzysu

Jeszcze w tym miesiącu poznamy szczegóły planu naprawczego. Firma nie chce zwlekać z restrukturyzacją, aby uniknąć problemów z płynnością finansową

Publikacja: 06.08.2008 07:32

PLL LOT szuka wyjścia z kryzysu

Foto: Rzeczpospolita

– LOT nie jest gotowy do konkurowania na wolnym rynku. Uwypukla to kryzys, w którym znalazła się branża – przyznał wczoraj Dariusz Nowak, prezes PLL LOT. Główną przyczyną kryzysku są rekordowo wysokie ceny paliw. Ich udział w kosztach polskiego przewoźnika zwiększył się w tym roku do 32 proc. W ubiegłym roku był o 6 pkt proc. niższy.

Dowodem na trudności, które przeżywa spółka, są jej wyniki za pierwsze półrocze. Przychody polskiego przewoźnika wyniosły ok. 1,33 mld zł i były o 110 mln zł niższe niż w pierwszej połowie 2007 r. Z 1 do 130 mln zł powiększyła się jego strata operacyjna.

Pogłębiający się kryzys w branży przełoży się także na wyniki spółki w drugim półroczu. Zarząd LOT prognozuje, że w wariancie pesymistycznym jego przychody w 2008 r. wyniosą ok. 2,75 mld zł. Wariant optymistyczny zakłada ok. 2,9 mld zł przychodów. W 2007 r. wyniosły one niemal 3 mld. Na ostateczną wysokość wyników wpłynie dalsza sytuacja na rynku paliw oraz liczba przewozów. Zarząd nie wyklucza, że jeśli tempo spadku liczby pasażerów wzrośnie, mogą być jeszcze słabsze.

Wyjściem z sytuacji ma być program naprawczy, który LOT chce jak najszybciej wprowadzić w życie. 19 sierpnia ma z nim się zapoznać rada nadzorcza spółki.

– Pozytywnie oceniam jak najszybsze przeprowadzenie restrukturyzacji. Na razie LOT nie jest zadłużony, ale jeżeli nie podejmie się szybkich działań, to w przyszłym roku może być znacznie gorzej – mówi Jacek Kseń, przewodniczący rady nadzorczej LOT.

Jeżeli program uzyska akceptację, po 20 sierpnia przewoźnik zaprezentuje szczegóły. Wczoraj zdradził tylko jego zarys.

Do końca sierpnia linia chce skorygować siatkę połączeń. Wiadomo już, że zawiesi loty z Warszawy do Hanoweru i Kaliningradu oraz z Wrocławia do Brukseli. Nie wyklucza także ograniczenia nierentownych lotów nad Atlantykiem.

Natomiast do końca września zamierza przedstawić nowy budżet na czwarty kwartał 2008 r. i na 2009 r. Na koniec 2010 r. LOT powinien osiągnąć próg rentowności operacyjnej.

Restrukturyzacja ma przygotować spółkę do oferty publicznej. Ministerstwo Skarbu nadal uważa, że firma ma szansę wejść na giełdę w pierwszej połowie 2009 r.

Skutki kryzysu wywołanego rekordowo drogą ropą odczuwa nie tylko PLL LOT. W pierwszym półroczu zysk netto Air France – KLM Group, największego przewoźnika w Europie, wyniósł 168 mln euro. Był o 60 proc. niższy niż przed rokiem. O 66 proc., do 21,1 mln euro, spadł wynik netto hiszpańskiej Iberii. Boris Abramowicz, prezes węgierskiej firmy Malev, podał, że od września pracę straci 400 osób, czyli 20 proc. personelu. ?

b.d, bloomberg, pap

– LOT nie jest gotowy do konkurowania na wolnym rynku. Uwypukla to kryzys, w którym znalazła się branża – przyznał wczoraj Dariusz Nowak, prezes PLL LOT. Główną przyczyną kryzysku są rekordowo wysokie ceny paliw. Ich udział w kosztach polskiego przewoźnika zwiększył się w tym roku do 32 proc. W ubiegłym roku był o 6 pkt proc. niższy.

Dowodem na trudności, które przeżywa spółka, są jej wyniki za pierwsze półrocze. Przychody polskiego przewoźnika wyniosły ok. 1,33 mld zł i były o 110 mln zł niższe niż w pierwszej połowie 2007 r. Z 1 do 130 mln zł powiększyła się jego strata operacyjna.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca