Rośnie liczba abonentów sieci komórkowych działających w Polsce

Liczba klientów związanych z operatorami stałymi umowami przekroczyła po czerwcu 18 mln osób – wynika z raportów firm GSM

Publikacja: 11.08.2008 06:03

Rośnie liczba abonentów sieci komórkowych działających w Polsce

Foto: Rzeczpospolita

W ciągu ostatniego roku operatorom przybyło ponad 2‚5 mln klientów, których wartość miesięcznych rachunków sięga obecnie ponad 1‚5 mld zł. Rok temu było to średnio 1‚4 mld zł miesięcznie.

Użytkowników telefonów na kartę jest w Polsce zbliżona liczba (17 mln)‚ ale przynoszą operatorom cztery razy mniejsze wpływy. Tak jest od kilku lat. Łącznie w pierwszej połowie roku polskie sieci GSM miały około 12 mld zł przychodów. Przychody od abonentów wynoszą w tym roku średnio 80 – 90 zł miesięcznie‚ podczas gdy przychody od użytkowników telefonów na kartę około 20 zł.

Operatorom opłaca się walczyć o abonentów‚ nawet dużym kosztem. Za zdobycie jednego płacą 400 – 500 zł. W tę kwotę wliczony jest koszt telefonu‚ który sprzedawany jest abonentowi znacznie poniżej ceny rynkowej (wydatek się zwraca dzięki dwuletniej umowie abonenckiej) oraz prowizja dla sieci sprzedaży. Użytkownik telefonu na kartę kosztuje dzisiaj zaledwie kilkanaście złotych. To koszt telefonicznej karty SIM i wydatków marketingowych.

Trzy duże sieci GSM mają dzisiaj zbliżoną liczbę po ok. 6 mln abonentów. Liderem jest sieć Plus‚ ale Orange i Era depczą jej po piętach. W połowie roku miały zaledwie o 300 tys. abonentów mniej. Daleko z tyłu jest czwarty operator – Play‚ którego liczbę abonentów można szacować na około 500 tys. (operator nie podaje danych o liczbie klientów).

Chociaż rośnie liczba abonentów‚ to spada nominalna liczba wszystkich klientów. – Koncentrujemy się na zdobyciu i utrzymaniu najbardziej wartościowych klientów – deklarują zgodnie przedstawiciele sieci komórkowych. Statystyczne dane są trochę mylące. Operatorzy czyszczą bazę klientów i odłączają mało aktywne karty przedpłacane (np. takie‚ które abonenci kupili skuszeni dużymi pakietami wliczonych minut). Po zużyciu promocyjnego pakietu minut karty takie trafiają do śmieci‚ ale w systemach informatycznych operatorów widnieją jako użytkownicy sieci. Od początku roku takie karty są kasowane. Dzięki temu operatorzy mogą oszczędzić na kosztach ich utrzymania.

Poza tym firmy statystycznie mogą się wykazać wzrostem przychodów na jednego klienta (tzw. ARPU). To jeden z podstawowych parametrów określających kondycję operatorów komórkowych. Praktyka zdaje się przynosić rezultaty. ARPU‚ którego wartość spada od początku działania sieci komórkowych w Polsce, na przełomie 2007 i 2008 r. się zatrzymało‚ a nawet nieco wzrosło. To nie znaczy jeszcze‚ że zaczynamy realnie płacić więcej operatorom, na razie to tylko manipulacje statystyczne.

W ciągu ostatniego roku operatorom przybyło ponad 2‚5 mln klientów, których wartość miesięcznych rachunków sięga obecnie ponad 1‚5 mld zł. Rok temu było to średnio 1‚4 mld zł miesięcznie.

Użytkowników telefonów na kartę jest w Polsce zbliżona liczba (17 mln)‚ ale przynoszą operatorom cztery razy mniejsze wpływy. Tak jest od kilku lat. Łącznie w pierwszej połowie roku polskie sieci GSM miały około 12 mld zł przychodów. Przychody od abonentów wynoszą w tym roku średnio 80 – 90 zł miesięcznie‚ podczas gdy przychody od użytkowników telefonów na kartę około 20 zł.

Biznes
Wojna Izraela z Iranem, TikTok zmienia e-handel, Niemcy twardo o budżecie UE
Biznes
Transformacja energetyczna mądrzej, ale niekoniecznie szybciej
Patronat Rzeczpospolitej
Przedsiębiorcy chcą sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe
Biznes
Jacht oligarchy ze złotym fortepianem idzie pod młotek
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Mesko będzie produkować 250 mln pocisków rocznie