Wszystko przez wprowadzenie nowych stawek opłat terminalowych, które zatwierdził właśnie prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Stawka jednostkowa, która jest podstawą do obliczenia opłaty pobieranej za pomoc przy starcie i lądowaniu, wzrosła w Warszawie o ponad 110 zł (do 888,711 zł), a dla pozostałych lotnisk regionalnych spadła o ok. 100 zł (do 610,23 zł). Wysokość opłaty zależy poza tym również m.in. od tzw. masy katalogowej samolotu.

Nowe stawki zaczną obowiązywać od stycznia 2009 r., pozostaną bez zmian do grudnia. Podział Polski na dwie strefy – Warszawę i resztę – wynika z przepisów UE, które dopuszczają zróżnicowanie opłat m.in. ze względu na natężenie ruchu w porcie.

Zmiana sposobu naliczania była postulowana m.in. przez tanich przewoźników, którzy operują głównie z lotnisk regionalnych. Wpisuje się też w promocję tych portów (obsługują już ponad 50 proc. pasażerów).Polska Agencja Żeglugi Powietrznej złożyła do ULC wniosek o obniżenie o 10 zł stawki opłaty trasowej – pobieranej za przelot przez naszą przestrzeń powietrzną. Decyzja 17 grudnia.