Apple MacWorld w San Francisco i Consumer Electronics Show w Las Vegas to kultowe konferencje, na których producenci nowoczesnych gadżetów prężą muskuły i pokazują najnowsze zabawki, które mają zawojować rynek i zesłać konkurencję do niszy.
To na nich pojawiały się pierwsze miniaturowe laptopy za grosze, iPhone, płyta DVD, najcieńszy laptop świata (MacBook Air) i wiele innych. Tym razem, w styczniu 2009 r. MacWorld (zaczyna się dziś) i CES (start w czwartek) będą raczej świadectwem kryzysu, w jaki w ślad za ynkami finansowymi wpadła branża IT i producenci elektroniki.
O tym, jak niepewnie czują się giganci elektroniki i ich akcjonariusze, świadczy zainteresowanie stanem zdrowia Steve’a Jobsa, szefa i jednoosobowego twórcę potęgi firmy Apple. Jobs kilka lat temu zwalczył raka trzustki. W ciągu ostatnich kilku miesięcy kilkukrotnie pojawiały się plotki o jego pogarszającym się stanie, które powodowały natychmiastowe wahania kursu Apple na nowojorskiej giełdzie. Wczoraj Jobs zdementował pogłoski i oświadczył, że nie zamierza zwalniać fotela prezesa firmy. Jednak nawet bez tego Apple ma kłopot.
W ciągu roku wartość firmy spadła o połowę. 28 grudnia 2007 r. za akcje koncernu płacono prawie 200 dol. Dzisiejsza cena to 95 dol., co oznacza że firma warta jest 84 mld dol. Częściowo to zasługa kryzysu, na którym stracili także konkurenci, jednak zdolność Apple do rozpalania żądzy posiadania u konsumentów nieco opadła. Zaprezentowane jesienią nowe laptopy MacBook zebrały mieszane recenzje, a do tego mają problemy z awaryjnymi kartami graficznymi, dostarczonymi przez firmę Nvidia.
Cena komputerów, zaczynająca się od 1200 dol. (w Polsce dostępne za ponad 5 tys. zł), sprawia, że coraz poważniejszą alternatywą są tanie (do 2 tys. zł) netbooki, które oferują już niemal wszyscy producenci pecetów. Jak donosi branżowy serwis All Things Digital, na rozpoczynającym się MacWorld Apple pokaże co najwyżej nową wersję komputera biurkowego Mac Mini i aluminiowego laptopa MacBook Pro. Przełomowego produktu na miarę iPhone, który wydźwignąłby w górę wyniki firmy, brak.