Czarne chmury nad Ładą

Piętnaście tysięcy robotników koncernu samochodowego AwtoWaz zostało wysłanych na przymusowy urlop, a ich pensje obniżone o jedną trzecią. Nad producentem aut Łada zawisło widmo bankructwa

Publikacja: 20.03.2009 17:02

AwtoWaz to największy w Rosji producent samochodów osobowych i drugi koncern samochodowy kraju po Grupie Gaz Olega Deripaski. Obaj producenci mają ogromne kłopoty ze spłatą rosnącego zadłużenia i oba nie mogą się doczekać obiecanej rządowej pomocy.

AwtoWaz ma ponad 44 mld rubli długów (1,3 mld dol.) i o rządową pomoc prosi od października. Koncern przestał płacić dostawcom podzespołów, w tym koncernom metalurgicznym. AwtoWaz rozlicza się z nimi za pomocą weksli, a ich termin mija z końcem marca. Do tego od początku roku sprzedaż głównego produktu koncernu czyli całej gazu aut marki Łada spadła o ok. 40 proc.

W tym tygodniu do zakładów w Toliatii pod Samarą przyjechała rządowa komisja. Miała zdecydować o przyśpieszeniu pomocy. Ogłosiła tymczasem, że decyzja zapadnie za dwa, trzy tygodnie. Szefowie zakładu zatrzymali więc linie produkcyjne i wysłali ludzi na urlopy. Pensje zostały obniżone, zapowiedziane też są zwolnienia grupowe.Miasto Toliatii, to jedno z tych licznych w Rosji ośrodków, gdzie koniunktura gospodarcza zależy od jednego, wielkiego zakładu. Radny miejski Borisław Grinblat mówi, że „ludzie trzymają się swoich miejsc pracy w fabryce, bo w Toliattii po prostu nie ma innej pracy”.

Na początku lutego demonstracja przeciwko masowym zwolnieniom w fabryce zablokowała ruch przed zakładem. Zwolnienia dostało wtedy w trybie natychmiastowym 400 pracowników. Szef wolnych związków zawodowych fabryki Piotr Zołotariow mówił w radiu Echo Moskwy, że zarząd naruszył prawo pracy.

Związkowcy złożyli doniesienie do prokuratury i domagają się udziału w komitecie antykryzysowym, ktory miałby powstać w koncernie.- Pomoc, którą ma udzielić państwo nie ustabilizuje sytuacji. U nas jest beczka bez dna. Jeden dostał państwowe pieniądze i uciekł, drugi dostał i uciekł. Nie rozumiem dlaczego szefowie firmy tak się boją odtajnić informacje o firmie - przekonywał w czwartek Zołotariow.

Dlatego teraz związkowcy zapowiedzieli, że będą domagać się pełnej i jawnej informacji na temat podziału w firmie rządowej pomocy. Zgodnie z ustaleniami rządu firmy, które znalazły się na tzw. liście szczęścia (wykazie firm zakwalifikowanych do rządowej pomocy), mogą otrzymać maksimum 10 mld rubli. Dla AwtoWazu to za mało. Dyrektor generalny firmy Boris Aleszin wystąpił o siedmioletni kredyt 165 mln euro do francuskiego Societe Generale.

Szanse są, bo 25 proc. akcji koncernu ma francuski Renault i już obiecał pomoc. Inni udziałowcy - państwowe Rostiechnologie i firma inwestycyjna Trojka Dialog, na razie, nie uczestniczą aktywnie w ratowaniu zakładów.

AwtoWaz to największy w Rosji producent samochodów osobowych i drugi koncern samochodowy kraju po Grupie Gaz Olega Deripaski. Obaj producenci mają ogromne kłopoty ze spłatą rosnącego zadłużenia i oba nie mogą się doczekać obiecanej rządowej pomocy.

AwtoWaz ma ponad 44 mld rubli długów (1,3 mld dol.) i o rządową pomoc prosi od października. Koncern przestał płacić dostawcom podzespołów, w tym koncernom metalurgicznym. AwtoWaz rozlicza się z nimi za pomocą weksli, a ich termin mija z końcem marca. Do tego od początku roku sprzedaż głównego produktu koncernu czyli całej gazu aut marki Łada spadła o ok. 40 proc.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?