NFZ nadużył pozycji dominującej na rynku organizowania świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych. Zaburzył tym samym zasady swobodnej i równej konkurencji – uznał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Fundusz może odwołać się od decyzji i nałożonej kary w wysokości 1 145 512 zł.
Polski publiczny system opieki zdrowotnej opiera się na kontraktach zawieranych przez Narodowy Fundusz Zdrowia z placówkami medycznymi oraz specjalistami prowadzącymi indywidualne praktyki. Warunki konkursu ofert ogłaszanego przez NFZ określają - w sposób ogólny - ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a w szczególności - zarządzenia prezesa.
Wątpliwości UOKiKu podczas postępowania trwającego od kwietnia wzbudziła interpretacja ustawowego pojęcia [b]ciągłości udzielanych świadczeń[/b]. Dla Funduszu wcześniejsza współpraca ze świadczeniodawcą gwarantowała dodatkowe punkty przy ocenie ofert.
W decyzji wydanej przez prezesa Funduszu uzasadniającej niepodpisanie kontraktu z przedsiębiorcą jako podstawę wskazano właśnie niespełnienie wymogów w kryterium [b]ciągłość[/b].