– Partnerstwo Opla z AwtoWAZ jest możliwe. Jesteśmy w najwyższym stopniu zainteresowani, by stabilizować sytuację w AwtoWAZ, bo to nasz wielki klient – zapowiedział Herman Gref, prezes Sbierbanku, podczas zakończonego w piątek forum ekonomicznego w Soczi.
Jak podał Reuters, Gref ujawnił też, że nowi właściciele Opla – konsorcjum Sbierbank i kanadyjska Magna – dyskutowali już na temat inwestycji koncernu w rosyjski przemysł samochodowy. W zatwierdzonym biznesplanie w pierwszym etapie wysokość inwestycji Opla w Rosji ma wynieść 170 mln euro, a docelowo 600 mln euro. Pieniądze zostaną przeznaczone na organizację produkcji części samochodów.
Najszybciej ma ruszyć montaż modeli klasy ekonomicznej, poczynając od astry – w zakładach General Motors w St. Petersburgu. Opla astrę produkują zakłady w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Polsce (Gliwice).
– Dla nas to nie jest nic nowego i nie czujemy się zagrożeni. Na razie trwają negocjacje między partnerami transakcji. Bo żeby w Rosji zainwestować, to zaoszczędzić trzeba w Niemczech – mówi „Rz” Przemysław Byszewski, rzecznik GM Poland.
Jak podały „Nowosti”, rosyjsko-kanadyjskie konsorcjum nie wyklucza też stworzenia niedrogiego modelu opla, specjalnie na rosyjski rynek. Kto miałby go produkować? – W najbliższym tygodniu przylatuje do Moskwy prezes Magny. Omówimy z nim i uzgodnimy plan kolejnych działań z aktywami rosyjskimi. A potem specjaliści z branży motoryzacyjnej zaproponują, gdzie najlepiej prowadzić wspólną działalność. Zdecyduje o tym audyt – mówił Gref w Soczi.