Reklama

Bankrut partnerem Opla

Nowi właściciele marki zainwestują w Rosji 600 mln euro

Publikacja: 19.09.2009 05:30

Bankrut partnerem Opla

Foto: AFP

– Partnerstwo Opla z AwtoWAZ jest możliwe. Jesteśmy w najwyższym stopniu zainteresowani, by stabilizować sytuację w AwtoWAZ, bo to nasz wielki klient – zapowiedział Herman Gref, prezes Sbierbanku, podczas zakończonego w piątek forum ekonomicznego w Soczi.

Jak podał Reuters, Gref ujawnił też, że nowi właściciele Opla – konsorcjum Sbierbank i kanadyjska Magna – dyskutowali już na temat inwestycji koncernu w rosyjski przemysł samochodowy. W zatwierdzonym biznesplanie w pierwszym etapie wysokość inwestycji Opla w Rosji ma wynieść 170 mln euro, a docelowo 600 mln euro. Pieniądze zostaną przeznaczone na organizację produkcji części samochodów.

Najszybciej ma ruszyć montaż modeli klasy ekonomicznej, poczynając od astry – w zakładach General Motors w St. Petersburgu. Opla astrę produkują zakłady w Niemczech, Wielkiej Brytanii i Polsce (Gliwice).

– Dla nas to nie jest nic nowego i nie czujemy się zagrożeni. Na razie trwają negocjacje między partnerami transakcji. Bo żeby w Rosji zainwestować, to zaoszczędzić trzeba w Niemczech – mówi „Rz” Przemysław Byszewski, rzecznik GM Poland.

Jak podały „Nowosti”, rosyjsko-kanadyjskie konsorcjum nie wyklucza też stworzenia niedrogiego modelu opla, specjalnie na rosyjski rynek. Kto miałby go produkować? – W najbliższym tygodniu przylatuje do Moskwy prezes Magny. Omówimy z nim i uzgodnimy plan kolejnych działań z aktywami rosyjskimi. A potem specjaliści z branży motoryzacyjnej zaproponują, gdzie najlepiej prowadzić wspólną działalność. Zdecyduje o tym audyt – mówił Gref w Soczi.

Reklama
Reklama

Nie ukrywał jednak, że jego faworytem jest wielki wierzyciel banku AwtoWAZ należący w 25 proc. do państwa, w 25 proc. do francuskiego Renault, a w reszcie do inwestorów prywatnych.

Producent łady jest na granicy bankructwa. We wtorek ogłosił, że zwalnia 5 tys. ludzi, a do końca roku pracę może stracić jeszcze 31 tys. osób ze 100-tysięcznej załogi. Wiosną (ostatnie dane) długi fabryki wynosiły ok. 1,3 mld dol.

– Partnerstwo Opla z AwtoWAZ jest możliwe. Jesteśmy w najwyższym stopniu zainteresowani, by stabilizować sytuację w AwtoWAZ, bo to nasz wielki klient – zapowiedział Herman Gref, prezes Sbierbanku, podczas zakończonego w piątek forum ekonomicznego w Soczi.

Jak podał Reuters, Gref ujawnił też, że nowi właściciele Opla – konsorcjum Sbierbank i kanadyjska Magna – dyskutowali już na temat inwestycji koncernu w rosyjski przemysł samochodowy. W zatwierdzonym biznesplanie w pierwszym etapie wysokość inwestycji Opla w Rosji ma wynieść 170 mln euro, a docelowo 600 mln euro. Pieniądze zostaną przeznaczone na organizację produkcji części samochodów.

Reklama
Patronat Rzeczpospolitej
Innowacja wymaga odwagi
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
Nadchodzi „przebudzenie”? Eksperci prognozują lepsze czasy dla start-upów
Biznes
Polacy szukają oszczędności, UE odcina się od rosyjskiego gazu, awaria Amazona
Biznes
Lotniska się rozwijają pomimo prawa zamówień publicznych
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Europa w zielonym garniturze – czas na korektę kursu
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama