Kolej marszałków na prostej

PKP Przewozy Regionalne zaczęły zarabiać. Zysk z działalności w sierpniu wyniósł 10 mln zł

Publikacja: 25.09.2009 05:10

Kolej marszałków na prostej

Foto: Fotorzepa, Pio Piotr Guzik

Sierpień był pierwszym miesiącem tego roku, w którym samorządowa kolej wypracowała zysk.

– Wyniósł on ok. 10 mln zł – mówi „Rz” Tomasz Moraczewski, prezes PKP PR. – Jeżeli sytuacja rynkowa się nie zmieni, to każdy miesiąc do końca roku powinien również przynosić zyski z działalności.

Jednak, jak wskazują wstępne prognozy, ten rok spółka zakończy na minusie. Strata może wynieść ok. 170 mln zł. Dopiero w przyszłym roku wynik ma się zbilansować.

Podstawowym warunkiem jest pomoc w spłacie długów przez marszałków. Mowa o ok. 200 mln zł, które spółka musi zapłacić do listopada. To zaległe zobowiązania i długi, które pojawiły się już w tym roku.

Na wczorajszym konwencie marszałków omawiane były warianty pomocy spółce.

– Można renegocjować ugodę restrukturyzacyjną, właściciele mogą się zdecydować na pokrycie długów, spółka ma też nadwyżki taboru, które może sprzedać. Teraz zarząd ma przedstawić swoje propozycje i będziemy nad nimi dyskutować – dodaje.

Przepadł także pomysł podziału spółki między poszczególnych marszałków już w przyszłym roku. Takie rozwiązanie forsują m.in. władze województwa wielkopolskiego.

– Od paru lat myślimy o tym, by powołać własną spółkę kolejową, na wzór Kolei Mazowieckich – mówi Leszek Wojtasiak, marszałek wielkopolski. – Do końca tego roku chcielibyśmy ją powołać, tak by w 2011 roku mogła rozpocząć działalność.

– Wyniki audytu jednoznacznie wskazują na to, że utrzymanie takiej struktury firmy, jaka jest obecnie, pozwoli obniżyć koszty jej funkcjonowania i zwiększyć przychody. Teraz trzeba się skupić na wyprowadzeniu spółki na prostą – mówi Witold Stępień, wicemarszałek województwa łódzkiego.

W przypadku podziału PKP Przewozy Regionalne mógłby pojawić się problem z wykorzystaniem środków unijnych przyznanych na zakup nowych pociągów.

Marszałkowie podjęli decyzję o podpisywaniu przez samorządy umów na realizację przewozów kolejowych na sześć lat. – Pozwoli to sięgnąć po pieniądze unijne i zaplanować długofalową koncepcję rozwoju spółki – podsumowuje marszałek Stępień.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?