Największe mleczarnie stawiają czoła kryzysowi

W ciągu najbliższego roku Mlekovita może zainwestować 100 mln zł w produkcję serów – ustaliła „Rz”

Aktualizacja: 06.11.2009 04:00 Publikacja: 06.11.2009 03:59

Na krajowym rynku mleczarskim dominują firmy z polskim kapitałem. Jednak spółki należące do międzyna

Na krajowym rynku mleczarskim dominują firmy z polskim kapitałem. Jednak spółki należące do międzynarodowych koncernów inwestują więcej w marki i ich promocję.

Foto: Rzeczpospolita

– W połowie przyszłego roku ruszy hala konfekcjonowania serów, którą budujemy w Wysokiem Mazowieckiem – mówi Dariusz Sapiński, prezes Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita, jednej z największych firm mleczarskich w Polsce. Inwestycja ma kosztować 50 mln zł. Nie jest wykluczone, że w przyszłym roku drugie tyle na zwiększenie produkcji sera wyda spółdzielnia Kurpie w Baranowie, którą Mlekovita przejęła w tym roku. – Chcemy, aby baranowski zakład specjalizował się w produkcji sera cheddar, do tej pory mało popularnego w Polsce – wyjaśnia Sapiński.

Mlekovita inwestuje w sery, ponieważ jest to obecnie jeden z najszybciej rosnących segmentów rynku mleczarskiego. Firma badawcza Euromonitor International szacuje, że do 2011 roku wydatki Polaków na nie wzrosną do 4,3 mld zł rocznie. Będą o ok. 13 proc. wyższe niż w tym roku.

Pomimo słabego popytu i niskich cen przez większą część 2009 roku Mlekovita powinna zakończyć ten rok na plusie. Jej przychody mają się zwiększyć o 15 – 20 proc. W 2008 roku wyniosły niecałe 1,5 mld zł.

Dodatnim wynikiem netto mają ten rok zakończyć także najwięksi konkurenci Mlekovity – Spółdzielnia Mleczarska Mlekpol, producent mleka Łaciate, oraz grupa Polmlek, właściciel marki Warmia. Ten ostatni, m.in. dzięki przejęciu Mazowieckiej Spółdzielni Mleczarskiej Ostrowia, może w 2009 roku zwiększyć przychody o około 14 proc., do 1,4 mld zł. Natomiast przychody Mlekpolu powinny przekroczyć 2 mld zł. W 2008 roku wyniosły około 1,93 mld zł. – Tegoroczna wartość sprzedaży będzie najwyższa w historii naszej firmy – zapowiada Edmund Borawski, prezes Mlekpolu.

W tym roku jego firma wyda na inwestycje blisko 50 mln zł, a w przyszłym zwiększy wydatki na rozwój do 70 mln zł.

Zdaniem Borawskiego kluczem do sukcesu w tak trudnym dla branży roku jak obecny jest redukcja kosztów i utrzymanie płynności finansowej. JadwigaSeremak-Bulge z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zwraca uwagę, że w pierwszej połowie 2009 roku rentowność netto branży mleczarskiej wyniosła 2,9 proc. Była zbliżona do poziomu z 2007 roku, który był bardzo udany dla mleczarstwa. Lepsza rentowność, przy 7-proc. spadku sprzedaży, to przede wszystkim efekt obniżki cen surowca. W ciągu ośmiu miesięcy 2009 r. dostawcy dostali za niego o 20 proc. mniej niż przed rokiem.

Poprawa na rynku widoczna jest od końca trzeciego kwartału. – Od dwóch miesięcy obserwujemy znaczący wzrost cen za granicą i w kraju – mówi Andrzej Grabowski, współwłaściciel Polmleku.

Podwyżki sięgają kilkudziesięciu procent.

– W połowie przyszłego roku ruszy hala konfekcjonowania serów, którą budujemy w Wysokiem Mazowieckiem – mówi Dariusz Sapiński, prezes Spółdzielni Mleczarskiej Mlekovita, jednej z największych firm mleczarskich w Polsce. Inwestycja ma kosztować 50 mln zł. Nie jest wykluczone, że w przyszłym roku drugie tyle na zwiększenie produkcji sera wyda spółdzielnia Kurpie w Baranowie, którą Mlekovita przejęła w tym roku. – Chcemy, aby baranowski zakład specjalizował się w produkcji sera cheddar, do tej pory mało popularnego w Polsce – wyjaśnia Sapiński.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej