Linie lotnicze odbiorą mile

Przewoźnicy szukają oszczędności. Teraz zaczęli sięgać po mile, którymi nagradzają klientów

Publikacja: 27.11.2009 04:15

Jednym z największych sojuszy lotniczych, który oferuje program lojalnościowy Miles & More jest Star

Jednym z największych sojuszy lotniczych, który oferuje program lojalnościowy Miles & More jest Star Alliance

Foto: Fotorzepa, włodzimierz wasyluk włodzimierz wasyluk

Linie argumentują, że na kontach pasażerów jest dzisiaj 10 bln mil, których wartość po wymianie na bilety wyniosłaby 165 mld dol. Firmy z USA latające do Europy: Delta, American Airlines, United i US Airways zdecydowały – nie informując o tym pasażerów, że ważność mil na koncie będzie teraz wynosiła nie trzy lata, ale o połowę krócej. Jeszcze dalej poszedł amerykański partner Lufthansy, który ważność mil skrócił do roku. Przy tym przepadają nie tylko mile ”wylatane”, ale i zarobione np. płaceniem konkretną kartą kredytową w konkretnych miejscach po to, by oprócz zakupów mieć dodatkowe korzyści.

– Nie może być tak, że im bliżej wakacji, tym linie lotnicze stają się bardziej chytre – powiedział ”Rzeczpospolitej” senator Charles Schumer. – Jakaż to motywacja wyboru konkretnej linii, jeśli ona potem zabiera, to co dała – dodaje. I ostrzega: – Te złe przykłady szybko rozejdą się po świecie.

Wskazuje na dopłaty za wybór miejsca w samolocie, które po niektórych liniach z USA wprowadziły British Airways. Sam złożył skargę do Departamentu Transportu USA, domagając się, by linie chociaż informowały o zamiarze odebrania przywilejów podróżnych, tak aby mogli jeszcze z nich skorzystać.

Takich planów na razie nie ma najpopularniejszy w Polsce lotniczy program lojalnościowy Miles & More, do którego należą m.in. Lufthansa, Lot, Austrian Airlines i Swiss.

– W Miles & More niewykorzystane mile wygasają po trzech latach i nie ma w planach wprowadzenia zmian. Nie wygasną wcześniej również mile, które wpłynęły na konto za przeloty United, US Airways czy JetBlue, które także należą do Star Alliance – mówi Katarzyna Dubno odpowiedzialna za M&M w Polsce. Tym, którzy mają karty lojalnościowe United czy US Airways, radzi, by za mile, którym grozi zniknięcie z konta, jak najszybciej kupić biletnagrodę.

Ale i Miles & More wprowadził ograniczenia w korzystaniu z mil. Kilka lat temu za loty europejskie naliczano 1000 mil za każdy odcinek. Dzisiaj liczba mil jest uzależniona od ceny, jaką płacimy za bilet i waha się od 125 do 1000.

Trzeba też pamiętać, że bilet za mile wcale nie jest darmowy. Podróżny nie płaci części, która wpływa do przewoźnika, ale obciążony jest podatkami i innymi opłatami. Na przykład bilet na trasie Warszawa – Chicago kosztuje ok. 2 tys. złotych i daje zarobić ok. 10 tys. mil. Jeśli zdecydujemy się na tej trasie na bilet-nagrodę, wydamy 57 tys. mil i ok. 1 tys. zł na opłaty i podatki. Aby zdobyć te 57 tys. mil, musimy np. dwa razy polecieć klasą biznes z Warszawy do Los Angeles, co oznacza wydatek co najmniej 20 tys. zł. Lotnicze mile nie są więc darowane, ale ciężko zapłacone i wylatane.

[i]masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

[mail=d.walewska@rp.pl]d.walewska@rp.pl[/mail][/i]

Linie argumentują, że na kontach pasażerów jest dzisiaj 10 bln mil, których wartość po wymianie na bilety wyniosłaby 165 mld dol. Firmy z USA latające do Europy: Delta, American Airlines, United i US Airways zdecydowały – nie informując o tym pasażerów, że ważność mil na koncie będzie teraz wynosiła nie trzy lata, ale o połowę krócej. Jeszcze dalej poszedł amerykański partner Lufthansy, który ważność mil skrócił do roku. Przy tym przepadają nie tylko mile ”wylatane”, ale i zarobione np. płaceniem konkretną kartą kredytową w konkretnych miejscach po to, by oprócz zakupów mieć dodatkowe korzyści.

Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji