Wniosek, który został w ostatnich dniach wysłany do Komisji Europejskiej, dotyczy wypłaty pieniędzy za wyremontowane tory z Wrocławia do Poznania. To tzw. projekt z zamrażarki, na który nie znalazły się pieniądze w budżecie unijnym w latach 2004 – 2006. – To nasze drugie podejście z tym projektem. Pierwszy wniosek Komisja zwróciła nam do poprawy. Na podstawie tego powinna wypłacić pieniądze – mówi „Rz” Anna Siejda, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Wartość prac to 1,8 mld zł, KE ma nam zwrócić ok. 1,25 mld zł.
W ostatnich dniach 2009 roku do CUPT trafiło w sumie dziesięć projektów kolejowych, które mają być współfinansowane z dotacji unijnych w ramach rządowego programu „Infrastruktura i środowisko” na lata 2007 – 2013.
[wyimek]13 mld zł są warte projekty PLK, na które chce w I kw. wystąpić o dotacje z UE[/wyimek]
– Trzy z nich obejmują płatności za prace budowlane, reszta – za prace przygotowawcze – mówi dyr. Siejda. Wnioski PKP PLK dotyczą m.in. budowy dojazdu na Okęcie (wartość projektu to 380 mln zł), modernizacji torów z Warszawy do Skierniewic (2,2 mld zł) i budowy LCS Ciechanów. Wartość wszystkich projektów sięga ok. 4,9 mld zł, wartość dofinansowania – ok. 4 mld zł. Wśród wniosków o wsparcie prac przygotowawczych znalazł się również projekt Kolei Dużych Prędkości wart ok. 300 mln zł.
– W I kwartale tego roku złożymy kolejnych dziewięć wniosków o łącznej wartości ok. 13 mld zł – mówi „Rz” Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK.