Polskie lotniska obsłużyły w 2009 r. 19,1 mln pasażerów, czyli o 8,3 proc. mniej niż w 2008 r. – wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Przyczyną tak głębokiego spadku jest ograniczenie przewozów na trasach regularnych. Liczba korzystających z nich pasażerów w minionym roku zmalała o 9,5 proc. (do 16,1 mln zł). W przewozach czarterowych odprawiono zaś blisko 3 mln osób, czyli o 3,5 proc. więcej niż w 2008 r. Największym przewoźnikiem w naszym kraju pozostają Polskie Linie Lotnicze LOT, które w 2009 r. mogły się pochwalić 28,3-proc. udziałem w ruchu rozkładowym oraz 15,1-proc. w czarterowym. Kolejne pozycje wśród linii regularnych przypadły w udziale firmom Wizz Air, Ryanair, Lufthansa i easyJet. Czołowa piątka kontrolowała ponad 80 proc. rynku.

Skalę działalności w 2009 r. najbardziej zwiększył irlandzki AER Lingus. Udało mu się przewieźć o 10,8 proc. więcej pasażerów niż w 2008 r. Największy spadek, bo aż o 24,6 proc., przypadł zaś w udziale Skandynawskim Liniom Lotniczym.