Fiat mocno stawia na powrót do Włoch

Połączone koncerny Fiat/Chrysler w 2014 roku mają produkować razem 6 mln aut. Z tego 1,4 mln we włoskich fabrykach

Publikacja: 22.04.2010 02:34

Fiat mocno stawia na powrót do Włoch

Foto: AFP

Włoskie zakłady zatrudniają prawie 30 tys. osób. Dziś wyjeżdża z nich tylko 650 tys. aut. To o niespełna 50 tys. mniej niż z fabryki w Tychach, gdzie pracuje nieco ponad 5 tys. osób.

Plany dla Fiata i Chryslera prezes firmy Sergio Marchionne przedstawił wczoraj na konferencji w Turynie. Jego wystąpienie powinno mieć tytuł ”Fiat wraca do Włoch”, nie wspominał bowiem o planach produkcyjnych za granicą. W tym kontekście pojawiła się zapowiedź nowej pandy, która będzie jednym z 34 nowych modeli przygotowanych w ciągu najbliższych pięciu lat.

W grudniu 2009 r. Marchionne ujawnił, że ma być ona produkowana w fabryce Pomigliano d’Arco pod Neapolem, a nie w Tychach. Nie ukrywał wtedy, że chce z Pomigliano zrobić największą fabrykę Fiata we Włoszech, z roczną produkcją na poziomie 450 tys. aut. A panda obok punto jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli Fiata. W marcu zajmowała 10. miejsce na liście motoryzacyjnych bestsellerów w Europie.

Na otarcie łez zamiast nowej pandy Tychy mają otrzymać także nową lancię ypsilon. Według planów marka Lancia ma zostać połączona z Chryslerem.

[wyimek]64 mld euro ma wynieść w 2014 r. sprzedaż „nowego Fiata” (bez Chryslera)[/wyimek]

Plany zagraniczne Fiata to opanowanie za pięć lat 2 proc. rynku chińskiego (300 tys. aut), 7 proc. w Rosji (280 tys.) i 5 proc. w Indiach (5 proc.). Nowa strategia zakłada również wyodrębnienie z Fiata wszystkich firm, które nie są związane z produkcją aut osobowych – czyli producentów maszyn rolniczych i budowlanych (CNH), ciężarówek (Iveco) oraz oFiat Powertrain Technologies.

Reszta – ”nowy Fiat”, jak powiedział Marchionne, czyli ta marka plus Lancia, Alfa Romeo, Maserati i Ferrari, a także Magneti Marelli, Teksid i Comau – w roku 2014 będzie miała przychody w wysokości 64 mld euro. Po doliczeniu wkładu Chryslera ma to być 93 mld euro. Za pięć lat zysk operacyjny ma wynieść 3,2 – 3,8 mld euro. Reszta koncernu – Fiat Industria – ma dać 3,2 – 3,4 mld euro zysku przy przychodach 29 mld.

W I kwartale 2010 r. Fiat miał 352 mln euro zysku operacyjnego przy sprzedaży wartej 12,9 mld euro. Ale Marchionne się obawia, że ten rok będzie trudny dla europejskiej motoryzacji – po zakończeniu dopłat do złomowania aut – i może się zakończyć 15-proc. spadkiem sprzedaży.

Włoskie zakłady zatrudniają prawie 30 tys. osób. Dziś wyjeżdża z nich tylko 650 tys. aut. To o niespełna 50 tys. mniej niż z fabryki w Tychach, gdzie pracuje nieco ponad 5 tys. osób.

Plany dla Fiata i Chryslera prezes firmy Sergio Marchionne przedstawił wczoraj na konferencji w Turynie. Jego wystąpienie powinno mieć tytuł ”Fiat wraca do Włoch”, nie wspominał bowiem o planach produkcyjnych za granicą. W tym kontekście pojawiła się zapowiedź nowej pandy, która będzie jednym z 34 nowych modeli przygotowanych w ciągu najbliższych pięciu lat.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Świąteczne prezenty, które doceniają pracowników – i które pracownicy docenią
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się