Prognoza Boeinga światowego rynku w latach 2010-30

Światowy popyt na samoloty cywilne wyniesie w najbliższych 20 latach 30 900 sztuk wartości 3,6 bln dolarów. Maszyny wąskokadłubowe będą stanowić większość — 69 proc. tej liczby i 47 proc. wartości — ocenia Boeing

Publikacja: 16.07.2010 19:12

Prognoza Boeinga światowego rynku w latach 2010-30

Foto: AFP

Na kilka dni przez salonem lotniczym w Farnborough (19-25 lipca), Boeing przedstawił w Londynie najnowszą 46. długofalową prognozę.

Transport lotniczy, jak każdy inny sektor, odczuł skutki kryzysu w 2009 r.: przewozy pasażerów zmalały o 2 proc., ale branża wykazała niezwykłą odporność. W tym roku przewozy powinny wzrosnąć o 6 proc. Taka dynamika powinna utrzymać się w latach 2001-14.

Boeing publikuje długoterminowe prognozy rynku do 1964 r., co pomaga nie tylko samemu koncernowi planować strategię dotyczącą wyrobów, ale także planowaniu prowadzenia biznesu. Prognozy umożliwiają poddostawcom i kooperantom, przewoźnikom, firmom leasingu samolotów i instytucjom finansowym podejmowanie właściwych decyzji.

Prognozy dotyczą rynku nowych maszyn pasażerskich i cargo, wymiany wysłużonych samolotów na nowe, a także przerabiania samolotów pasażerskich na transportowe. Autorzy chwalą się, że ich przewidywania są ostrożne, często zaniżone o 10-15 proc. wobec możliwości rynku, a dotyczące podziału rynku na różne rodzaje samolotów okazują się bardzo dokładne.

Tym razem najciekawszym aspektem rynku jest szybko rosnący transport lotniczy w Chinach, na innych wschodzących rynkach i ogromna popularność tanich linii lotniczych. Tym można wyjaśnić tak duży popyt na samoloty wąskokadłubowe.

Rynek większych maszyn, szerokokadłubowych (w przypadku Boeinga chodzi o B777 i B787, w przypadku Airbusa A330, A340 i A380) jest najszybciej rosnącym segmentem całego rynku. Przypada nań 23 proc. liczby maszyn i 45 proc. wartości. Popyt na nie rośnie z powodu drożejącego, paliwa. Nowe samoloty są bardziej ekonomiczne w eksploatacji, więc przewoźnicy wycofują starsze. Ponadto postępująca liberalizacja transportu lotniczego pozwala im uruchamiać nowe połączenia dalekiego zasięgu.

Boeing przewiduje wzrost gospodarczy na świecie o 3,2 proc. PKB rocznie przez 20 lat. To zapewni wzrost przewozu osób o średnio 5,3 proc., a frachtu o 5,9 proc. w tym okresie.

[srodtytul]Ile jakich nowych samolotów [/srodtytul]

Aby sprostać popytowi na przewozy linie lotnicze będą zwiększać flotę o 3,2 proc. rocznie, co niemal podwoi liczbę maszyn, z 19 tys. obecnie do ponad 36 tys. w 2029 r. Wraz z wymianą wysłużonych 13 490 liczba dostarczonych nowych maszyn dojdzie do 30 900 o wartości 3,6 bln dolarów. 77 proc. popytu ma pochodzić spoza Ameryki, w tym 34 proc. z Azji-Pacyfiku.

Obecnie lata na świecie 11 580 samolotów wąskokadłubowych, 61 proc. całej floty. Ich liczba wzrośnie w 2029 r. o 69 proc. do 25 tys. Segment maszyn szerokokadłubowych osiągnie największą dynamikę wzrostu, 4,4 proc. rocznie - z 3500 obecnie do 8260 za 20 lat.

Wśród 30 900 nowych samolotów dostarczonych w ciągu 20 lat 21 160 będą to maszyny wąskokadłubowe, 7100 szerokokadłubowych. 43 proc. tych ostatnich trafi do Chin i Azji Płd.-Wsch., 23 proc. na Bliski Wschód.

Rozwój światowego handlu zwiększy popyt na maszyny do transportu frachtu, a konieczność wymiany wysłużonych samolotów stworzy popyt na 2490 nowych. 1750 powstanie z przerobienia wersji pasażerskich.

[srodtytul]Sytuacja w regionach[/srodtytul]

Połowa nowego ruchu w powietrzu przypadnie w tym okresie na Azję- Pacyfik (do, z i po regionie), w ciągu 20 lat będzie rosnąć o 6,8 proc. rocznie, podobnie jak transport frachtu.

Ameryka Płn. zanotuje skromny roczny wzrost o 2,8 proc. w przewozach krajowych i o 4,9 proc. międzynarodowych, ale jest to ogromny rynek.

Dla Europy Boeing zakłada odbiór 7190 nowych maszyn wartych 800 mld dolarów, nie potrafi przewidzieć rozwoju transportu poza stwierdzeniem, że rynek ten jest odporny mimo wyzwań gospodarczych. Liczba nowych samolotów wskazuje nie tylko na konieczność wymiany starych, ale i na dobrą przyszłość tego transportu.

Liderem w dynamice jest Bliski Wschód, którego gospodarka wzrosła o 11,2 proc., przewozy osób i ładunków rosną dwucyfrowo, a ponad połowa ludności nie ukończyła` 25 lat życia. Ponadto kraje tego regionu zadeklarowały 48 mld dolarów w ciągu 3 lat na rozbudowę lotnisk.

Ameryka Łacińska będzie rozwijać się szybciej od średniej światowej, o 7,4 proc. rocznie w części południowej i o 3,9 proc. w części środkowej. Do 2029 r. miejscowe linie zapewnią 57 proc. mocy przewozowych wobec dzisiejszych 46 proc.

Prognoza podkreśla ogromne możliwości rozwoju transportu w krajach WNP, zwłaszcza w Rosji, i w Afryce.

Na kilka dni przez salonem lotniczym w Farnborough (19-25 lipca), Boeing przedstawił w Londynie najnowszą 46. długofalową prognozę.

Transport lotniczy, jak każdy inny sektor, odczuł skutki kryzysu w 2009 r.: przewozy pasażerów zmalały o 2 proc., ale branża wykazała niezwykłą odporność. W tym roku przewozy powinny wzrosnąć o 6 proc. Taka dynamika powinna utrzymać się w latach 2001-14.

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca