Fala zakupów

Jeśli klienci będą nadal tak kupować jak w poniedziałek i wtorek, to 47. salon lotniczy pod Londynem może okazać się rekordowy, wbrew smutnym zapowiedziom specjalistów

Publikacja: 20.07.2010 16:03

Fala zakupów

Foto: Bloomberg

W poniedziałek, pierwszego dnia imprezy najwięksi rywale: Airbus i Boeing sprzedali 192 samoloty średniego i dalekiego zasięgu o łącznej wartości 23,3 mld dolarów. Były to kontrakty zadatkowane, a nie listy intencyjne, więc producentów powinny cieszyć tym bardziej. Największym pojedynczym kontraktem był zakup przez Emirates 30 maszyn B777 cenionych na 9,1 mld dolarów.

Najciekawszym jednak zjawiskiem pierwszego dnia były zakupy firm zajmujących się leasingiem samolotów. GECAS kupiła sto sztuk, 60 airbusów i 40 boeingów w cenie katalogowej 7,5 mld dolarów. Air Lease Corp zaczęła swe istnienie od zamówienia u Europejczyków 51 samolotów A320 za 4,4 mld dolarów.

Firmy leasingowe liczą nie tylko na zmianę tendencji w Europie Zachodniej i w USA, ale dostrzegają też szanse dobrych interesów na wschodzących rynkach — uważa niezależny analityk sektora lotnictwa John Strickland. — Duży popyt na samoloty istnieje nie tylko na Bliskim Wschodzie, ale także w niektórych krajach Azji, zwłaszcza w Chinach. Kupowanie samolotów teraz stworzy im silną pozycję, gdy za kilka lat gospodarka zacznie się rozkręcać.

Firmy leasingowe jako pierwsze uciekają z rynku, gdy biznes pogarsza się i jako pierwsze wracają na rynek, gdy następuje poprawa. Wiceszef firmy doradczej Teal z Wirginii, Richard Aboulafia podkreśla, że firmy leasingowe zwietrzyły rosnący popyt na samoloty, więc korzystają z tego.

Wynajmowanie samolotów daje z kolei liniom lotniczym większą elastyczność działania. Nie muszą wydawać (pożyczać) takich samych pieniędzy jak na kupno, a u, mowa wynajmu pozwoli im taniej pozbyć się zbędnych maszyn. — wyjaśnia J. Strickland.

Wiadomo też powszechnie, że wartość kontraktów podaje się w cenach katalogowych, ale klienci nie płacą tyle, bo zawsze otrzymują rabaty, zależne od liczby zamówionych samolotów, terminów ich dostaw i rodzaju wyposażenia.

Howard Wheeldon z BGC Partners zwraca uwagę na brak zamówień z Europy i Ameryki. Transport lotniczy poprawia się, ale jeszcze całkiem nie wyzdrowiał, by robić zakupy. Zamawiają klienci — przewoźnicy i firmy leasingowe — z Azji, Bliskiego Wschodu, Ameryki Łacińskiej i nawet z Rosji, uważanych za rynki rosnące.

Drugi dzień salonu nie był wcale gorszy. Brytyjski przewoźnik Flybe postanowił kupić i zamówić opcje u brazylijskiego Embraera na 140 samolotów regionalnych E175 o łącznej wartości 5 mld dolarów. Firma leasingowa ALC podpisała list intencyjny na kupno 15 sztuk większych E190. Hong Kong Airlines zamienił umowę na 15 maszyn A330 na 15 projektowanych przez Airbusa A350 XWB oraz zamówił dodatkowo 10 sztuk A330-200. Firma leasingowa Avolon z Irlandii zamówiła u Boeinga 12 sztuk B737 za 920 mln dolarów. Rosjanom z Suchoja udało się sprzedać indonezyjskiej Kartika Airlines 30 sztuk regionalnego Superjet 100 o wartości 951 mld dolarów.

Każdy salon lotniczy to także kontrakty wojskowe. Te jednak są mniej nagłaśniane, rzadziej też mówi się o pieniądzach, zwłaszcza teraz, gdy wszystkie kraje mają problemy z długiem i muszą oszczędzać.

W poniedziałek, pierwszego dnia imprezy najwięksi rywale: Airbus i Boeing sprzedali 192 samoloty średniego i dalekiego zasięgu o łącznej wartości 23,3 mld dolarów. Były to kontrakty zadatkowane, a nie listy intencyjne, więc producentów powinny cieszyć tym bardziej. Największym pojedynczym kontraktem był zakup przez Emirates 30 maszyn B777 cenionych na 9,1 mld dolarów.

Najciekawszym jednak zjawiskiem pierwszego dnia były zakupy firm zajmujących się leasingiem samolotów. GECAS kupiła sto sztuk, 60 airbusów i 40 boeingów w cenie katalogowej 7,5 mld dolarów. Air Lease Corp zaczęła swe istnienie od zamówienia u Europejczyków 51 samolotów A320 za 4,4 mld dolarów.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca